LogicMonitor är ledande inom molnbaserad övervakning och analys av IT-infrastruktur. Nu lanserar bolaget LM Logs, en ny molnbaserad lösning för intelligent logghantering.
LM Logs är ett direkt resultat av LogicMonitors strategiska köp av det svenska företaget Unomaly som
hade patent på avancerade algoritmer.
Det var i januari 2020 som LogicMonitor köpte det svenska logganalysföretaget Unomaly
med bas i Stockholm. Sedan dess har bolaget arbetat med att integrera Unomalys
patenterade algoritmer i sina befintliga AI-lösningar för att skapa ett unikt och helt
molnbaserat verktyg för logghantering.
Enklare att hitta orsaken till larm
Med nya LM Logs kan företag automatiskt analysera all sin loggdata med hjälp av
maskininlärning och AI-baserade algoritmer. Det gör att IT-avdelningen snabbt kan hitta
orsaken till ett larm och i förväg analysera eventuella problem innan de påverkar
verksamheten.
LM Logs använder utbyggbara kopplingar till andra system för att automatiskt samla in
loggar från alla delar av ett företags IT-infrastruktur. Loggarna analyseras sedan med hjälp av
algoritmer för att markera avvikande händelser. Alla avvikande logghändelser korreleras
automatiskt till larm i LogicMonitors övervakningsplattform för att tydligt visa användarna
vad grundorsaken till problem är.
– LM Logs gör att företag slipper manuella processer och att lägga ned åtskilliga timmar,
dagar eller veckor på att analysera sina logghändelser. Den viktiga logginformationen visas
automatiskt och presenteras tydligt som en del av befintliga felsökningsflöden. Det gör att
man inte behöver lägga onödig tid på att växla mellan olika verktyg för loggfilshantering och
övervakning. I stället kan IT-driften ägna sig åt att snabbt lösa problem och fokusera på
kundupplevelsen, säger Kevin McGibben, VD för LogicMonitor.
Redan positiva effekter
De kunder som fick tillgång till tidiga beta-versioner av LM Logs har redan sett positiva
effekter på sin verksamhet.
– LM Logs förändrar spelplanen helt och vi ser redan stort värde i produkten. Våra ingenjörer
kan nu automatiskt upptäcka ”nålen i höstacken” i stället för att lägga timmar på att söka i
loggdata. LM Logs minskar antalet larm och förkortar reparationstiderna vilket gör oss mer
effektiva, säger Ant Molloy, VD för Aurora.