Loxodonta har hjälpt företag med digitalisering sedan 1985.
Med 35 år i branschen har de sett många lösningar komma och gå, men sedan de började sälja Telavox har de inte blickat bakåt.
– Med en bra partner får vi som återförsäljare resurser att göra underverk, säger Ercan Akdogan, telefoniansvarig på Loxodonta.
Loxodonta är något så unikt som ett familjeägt konsultbolag. Det började med att grundaren Lars-Erik Larson sålde hårdvara, för att successivt övergå till att sälja IT-tjänster. Nu finns Loxodonta verksamma på nio orter över landet och drivs av dottern och VD:n Jenny Larson, tillsammans med koncernchef Mattias Pettersson och teknikchef Fredrik Fritzon.
Ercan Akdogan är affärsområdesansvarig för telefoni och säljare av telefonitjänster.
– Jag kontaktar nya och befintliga kunder, genomför ekonomiska och tekniska analyser samt rekommenderar lösningar och utbildar våra kunder, säger han.
Telavox och Loxodonta – ett perfekt partnerskap
Loxodonta har varit partner till Telavox sedan 2014 och Ercan är väldigt nöjd med samarbetet.
– Telavox är ett bra bolag med relevanta värderingar som går hand i hand med våra. Vi har lång erfarenhet av olika operatörer, men Telavox är unika med att ha en så exklusiv företagsväxel. De förser oss med information, säljverktyg och utbildningar.
Ercan uppskattar särskilt Telavox partnerprogram.
– Med Telavox i ryggen kan vi lösa näst intill allt på egen hand, mycket tack vare den fantastiska partner-supporten, det fungerar felfritt. Vår kontakt, Adam Steenberg, kommer med lösningar och är ett oerhört bra säljstöd.
Lyhördhet är nyckeln till en lyckad lösning
Loxodonta har kunder i alla storlekar, från enmansföretag till stora industrier med tusentals anställda. Branscherna skiljer sig åt med allt från restauranger till sjukhus och advokatfirmor.
– Det gäller att vara mottaglig och sätta sig in i kundens situation för att veta vad de behöver för slags lösning.
Lätt att administrera växeln på egen hand
Det Loxodontas kunder gillar mest med Telavox är enkelheten, flexibiliteten och öppenheten.
– Om någon vill ha en funktion som inte finns kan den utvecklas av Telavox. De har en av de absolut bästa molnväxlarna på marknaden. Den är fantastiskt användarvänlig: en 5-åring kan hantera den.
Med från konsultation till implementation
Loxodonta är med sina kunder hela vägen – från val av lösning till support. Installationen är ett viktigt steg.
– Vi genomför våra installationer och utbildningar på egen hand. I samband med driftsättningen har vi redan konfigurerat växeln. På så sätt kan vi fokusera på att hjälpa användarna komma igång.
Ercan uppskattar att produktområdet telefoni har gjort en hundraprocentig ökning i omsättning jämfört med 2018, vilket är ett rekord.
– Vi har fått cirka 1 000 anknytningar och 20 nya telefonikunder. Men vårt mål är inte bara att kunden ska välja Loxodonta och Telavox en gång, vårt mål är att våra kunder ska vilja välja oss kommande avtalsperiod.
Konkurrenterna blir andrahandsvalet
– Telavox särskiljer sig från många konkurrenter därför att växeltjänsterna är obundna och enkelt paketerade. Dessutom är lösningen väldigt skalbar och prisbilden är sund. Telavox är den bästa molnväxeln på marknaden just nu. Detta, i kombination med ett bra partnerprogram och Telavox värderingar, gör att konkurrenterna blir andrahandsvalet, säger Ercan.