Majoriteten av europeiska tillverkare ligger efter i digitaliseringen av försörjningskedjan

Majoriteten av europeiska tillverkare är endast i startgroparna gällande digitalisering av försörjningskedjan, det visar en ny rapport från JDA Software och Warwick Universitet (WU).

Rapporten ”Delivering the Digital Dividend” jämförde den digitala försörjningskedjan hos 179 europeiska tillverkare, och av de tillverkare var det endast 13 procent som har en s.k. preskriptiv försörjningskedja. Rapporten visar dock att tillverkarna är angelägna om att digitalisera sina försörjningsflöden och nästan en tredjedel (31 procent) förutspår att de år 2023 kommer att ha en preskriptiv försörjningskedja på plats.

Tillverkare missar målet när det kommer till data

Rapporten visar att majoriteten av tillverkarna ännu inte fullt ut utnyttjar den digitala potentialen för att framgångsrikt konkurrera genom större kundintimitet. Trots att tillverkarna i större utsträckning använder mer omfattande segmentering och differentiering av försörjningskedjan, är det primära fokuset på operationalisering (39 procent) snarare än produktledarskap (31 procent) och kundintimitet (30 procent). Data kvarstår som huvudingrediens i förverkligandet av både operationell excellens och större kundintimitet, men tillverkare har problem med kombineringen och integreringen och av dem båda. Detta indikerar att tillverkare fortfarande är i startgroparna gällande datainhämtning från nya källor.

Artificiell intelligens (AI) spås vara den snabbast växande teknologin

Med tanke på de digitala utmaningar som tillverkarna står inför, kommer det inte som en överraskning att de undersöker nya sätt att ta till vara på tillväxten av data. AI-anpassning spås växa tre gånger snabbare än investeringar i sensornätverk, Internet of Things (IoT) och robotics. Trots det är det fortfarande över 70 procent som ännu inte implementerat någon form av AI i sin verksamhet.

S&OP – segmentering och nätverksdesign är svar på digital komplexitet

Rapporten visar att när det gäller sales & operations planning (S&OP), har tillverkarna underliggande problem att ta itu med. S&OP bedömdes ha lägst mognad (34 procent) av de 11 försörjningskedjeprocesser som det tillfrågades om i rapporten. Hela 79 procent av tillverkarna uppger att de år 2023 inte tänker använda S&OP i syfte att stödja en end-to-end affärsoptimering. Samma sak gäller optimeringen av försörjningskedjan (22 procent), vilket indikerar att tillverkare fokuserar på att gå från S&OP till Integrated Business Planning (IBP).

Digital optimering innebär övergång från en “nod” till ett “nätverks-tillvägagångssätt”, periodiskt till realtids beslutsfrekvens och utveckling av försörjningskedjor från “one-size-fits-all” till ett enda marknadssegment.

Insikter från rapport:

  • För framgångsrik segmenteringen av försörjningskedjan, identifierade tillverkarna allokeringsplanering och orderlöfte som det med störst ambition att ta till sig digital teknik och förväntas inom fem åren gå från 30 procent till 61 procent.
  • 20 procent av tillverkarna tror att vid år 2023 kommer deras fabriksplanering och schemaläggning att svara i realtid.
  • Nästan två tredjedelar (61 procent) av tillverkarna kommer år 2023 ha en end-to-end nätverksdesign – ett resultat av att komplexiteten i förverkligandet drastiskt ökat under digitaliseringen. I en digital värld kan nätverksdesign inte verka oberoende: en end-to-end-strategi är bärande.