Mambu accelererar den svenska Fintech-anpassningen

Med jämna mellanrum dyker det upp nya modeord som alla under en period vill använda på ett eller annat sätt.

Mambu accelererar den svenska Fintech-anpassningen 1Ibland har dessa ”buzzwords” tillräckligt mycket bakom sig för att stanna och bli ett begrepp medan de ibland är de mer av en dagslända som ett par år senare är helt bortglömt. Ett uttryck eller ett begrepp som definitivt faller under den första av dessa kategorier är fintech vilket är en förkortning av engelskans Financial Technology och kan ses som ett samlingsbegrepp för de senaste It-teknologierna inom finansvärlden.

IT-Finans fick tillfälle att prata lite Fintech och utvecklingen under senaste åren samt framtidsvisioner med Michael Pierce, Sales director för Mambu i Norden.

Mambu är ett företag som under senaste fyra till fem åren vuxit enormt snabbt på den globala marknaden  och ses idag som en av de ledande aktörerna vilket framför allt har sin grund i att företaget erbjuder världens första Cloud natives, API first, SAS core banking solution vilket enkelt utryckt innebär att företagets lösningar enbart finns som molnbaserde tjänster och att de via en typ av mikrotjänster eller APIer kan anpassa, bygga och skala lösningar som både fungera tillsammans men även oberoende av varandra.

Snabbare ”time to market” och högre flexibilitet

Mambu accelererar den svenska Fintech-anpassningen 2En av grundtankarna med Fintech som helhetskoncept är att använda olika tekniska plattformar eller lösningar för att kapa tider och skapa en högre flexibilitet och detta är även grunden i Mambus tjänster som däremot tar konceptet lite längre och lite bredare.

– Vi erbjuder världens första Cloud natives API first SAS core banking solution vilken används av mer än 250 olika finansiella institutioner i fler än 60 länder världen över. I grova drag kan man säga att vi har tre fokusområden eller pelare som vi jobbar mot och dessa är;

1 – Våra kunder ska kunna lansera produkter och tjänster inom dagar istället för veckor eller månader
2 – Vi kan, tack vare vårt globala nätverk, även hjälpa kunder att komma in i och etableras sig i nya länder på mycket kortare tid än traditionellt. Vi pratat här ett tidsperspektiv på runt en månad jämfört med 12–18 månader.
3 – Vi jobbar alltid med ett fullt agilt fokus och hjälper företaget att hantera den digitala transformationen såsom open banking, automatisering och mycket mera. Allt för att korta startsträckan för att prova nya lösningar och kunna erbjuda slutkunderna det som efterfrågas, berättar Michael Pierce.

– Mambu såg tidigt en stor ineffektivitet i hur många banker jobbar. Att försöka använda tekniken för att effektivisera detta arbetssätt har hela tiden legat som högsta prioritet för oss. Vi har en enkel grund som bygger en källkod vilken sträcker sig över alla våra delar och är gemensam för alla länder. Genom denna så kan vi hjälpa till att börja bankernas transformation till molnet, men i en hastighet som passar bankerna vilket är unikt.

Composable banking – Framtidens bankväsen

Mambu accelererar den svenska Fintech-anpassningen 3
Michael Pierce, Sales director för Mambu i Norden

Under Mambus arbete med att transformera banker och finansmarknaden så såg de ganska omgående att det krävdes ett helt nytt och mer flexibelt arbetssätt. Detta blev grunden till begreppet composable banking som blev en affärsmässig term för cirka två år sedan. Composable banking är enkelt uttryckt en helhetssyn som banker bör följa från start till slut. Det är en approach till design och leverans av finansiella tjänster som är grundat på den snabba och flexibla sammansättningen av oberoende men ändamålsenliga system, en lösning som gör att banker tar åter kommandot och placerar dem i förarsätet i förhållande till när, inom vilka områden och hur snabbt de vill jobba.

Det är ett system som ger dem mer kontroll över egna kostnader och ger dem möjlighet för att nå en mer slimmad väg sett till den arkitektoniska och operationella designen.

Något som delvis uppnås tack vare integrationen av automatiserade delar inom de flesta områden.

– Jag brukar använda en allegori för att förklara vad composable banking är. Om vi tänker tillbaka till tiden innan elektriciteten så drevs allt utifrån en maskin, till exempel en ångdriven huvudenhet som alla andra maskiner var beroende av. Om denna fallerade så tog den med allt annat och företaget kunde till och med gå omkull. När sedan elektriciteten kom så kunde alla dessa maskiner arbeta mer fristående och var inte beroende av varandra, eller framför allt inte av en sorts ”mastermaskin” på samma sätt. Det är precis detta som composable banking är – vi är banksystemets elektricitet, säger Michael.

– Innan vi använde denna lösning så kunde i värsta fall ett fel på ”fel” del i banksystemet ta ner hela banken. Men med composable banking så får vi olika system som alla uppfyller olika aspekter av en arkitektur. Till exempel betalningar, underlag, Scoring med mera. Alla fyller en unik funktion men fungerar även helt självständigt och knyts samman av ett API lager till olika micro service. Detta gör att varje del enkelt kan bytas ut eller förändras efter behov vilket i sin tur gör bankerna och deras system mer agila och reaktiva och de kan anpassa sin verksamhet direkt efter marknadens behov samtidigt som de inte riskerar att hela organisationen går ner om en del skulle sluta fungera.

– Ser vi detta ur en liten annan vinkel så är composable banking även en utmärkt väg för mer traditionella banker, vilka nästan alltid sitter på ett stort arv både sett till sett att arbeta och förhållandevis tungrodda system vilka sällan kan styras om över en natt eller ens under en längre tid. Genom att använda vår lösning så kan banker dels prova nya lösningar som inte gått tack vare nuvarande system och plattform. Men även när kärnfunktionerna ska växlas över så börjar vi på likande sätt genom att lyfta ut en del. När denna fungerar som tänkt så påbörjas nästa och så vidare tills hela, det gamla in-flexibla banksystemet är helt transformerat.

– En viktig del som jag vill betona här är att composable banking inte bara handlar om teknik utan om en hela banken måste förstå, tro, tänka och jobba på dessa sätt och för att vinkla det lite mot Tech bolagen så är det lite som att jobba med olika silos.

Stort grundutbud och bankväsendets Appstore – BAppstore

Som nämnts ovan så har Mambu dryga 250 finansiella kunder som använder sig av bolagets lösning. En av grunderna till den snabba spridning som Mambu haft beror på den faktor att lösningen har ett 100-procentig core-backend stöd vilket innebär att alla kunder kan behålla sina egna lösningar. Mambo kan integreras och byggas samman med alla lösningar vilket gör att lösningen fungerar lika bra på de största som de minsta aktörerna på marknaden, och mot alla typer av branschinriktningar.

Tack vare att grunden i lösningen baseras på en SAS-modell så kapas även många av de initiala kostnaderna för kunderna samtidig som de kan skala helt efter behov. Den allra största fördelen är dock lösningens extrema flexibilitet och konfigurerbarhet. Redan från start så finns över 6000 olika variabler som kunderna kan använda och konfigurera via gränssnittet. Detta gör att kunden kan välja vad de vill och behöver idag samtidigt som de planerar för kommande behov, allt utan att behöva göra om själva grundplattformen.

Men oavsett hur många färdiga moduler eller variabler som erbjuds så kommer det alltid att finnas unika specialanpassade behov och även här har Mambu tänkt till och erbjuder något som kan ses som bankväsendes App-store eller varför inte en BAppstore.

– Trots att Core banking är vårt bread and butter så vill vi så klart vara ett nätverk av de bästa lösningarna som bank- och finansvärlden. Därför har vi skapat vad som kan jämföras med en App store för bankvärden. Här finns en samling av de bästa lösningarna för varje område och geografisk region vilket sparar tid för kunderna och ger en form av kvalitetsstämpel. Låt oss säga att företag X valt en lösning för USA men när de sedan vill etablera sig i Norden så kan de direkt använda färdiga lösningar som är anpassad för denna marknad vilket sparar tid, eller som vi bruka säga – kortast time to market med bästa lösningen.

Nordiska marknaden kommer att växa kraftigt

Tros att Corona rent generellt haft en global negativ effekt så har det även ställt flera områden på sin spets och folk har börjat få upp ögonen för alternativa lösningar. Detta gäller i stor utsträckning banksektorn som tydligare än någonsin tidigare märkt att de måste vara byggda för snabba förändringar, nästan som en sorts digitalisering på steroider.

I Norden och framför allt i Sverige, som sett till den totala befolkningsmängden är ett litet land, så ser bankvärlden delvis annorlunda ut med flera olika Core banking solutions vilket skapar lite av en fragmenterad marknad.

– Norden ser lite annorlunda ut jämfört med många andra marknader. Här finns en önskan och förståelse för innovation och teknikmognaden är hög. Vid de kontakter som vi har så finns gott om idéer som passar in i framtida banker. Däremot så är de traditionella bankerna väldigt uppdelade vilket passar Mambus lösning perfekt och jag skulle vilja säga att vår roll här delvis kommer att vara att defragmentera den nordiska marknaden. Ytterligare en del som stärker vår roll i Norden är att företag och personer här uppe prioriterar miljöaspekter på ett föredömligt sätt och med Mambu så kan företag enkelt effektivisera och mindre grupper av personal kan hantera flera siter både lokalt och i andra länder vilket bland annat leder till ett effektivare och mer miljövänligt arbetssätt avslutar Michael.