Med hästkrafter till IBMs säljmotor

Petra Goude har nyligen tillträtt som chef över IBMs tillväxtmotor i Sverige, programvaruverksamheten, IBM Software Group. Petra har en bakgrund som elitryttare men tog sedan klivit in i IT-branschen. Via bland annat Framfab och IBM i Göteborg har Petra sedan skaffat sig en omfattande internationell erfarenhet, nu senast från chefspositioner i Singapore och Asien där hennes säte var i tre år.

Petra ser att erfarenhet från den asiatiska marknaden är avgörande för företag framöver. Det är, inte minst för svenska företag, viktigt att växa i Asien, men många saknar erfarenhet från att jobba i en asiatisk kultur. Petra fick själv lära sig hur viktigt det är exempelvis var man placerar sig runt ett petra-goude IBMmötesbord vid, ofta manligt dominerade, möten, samt hur hon kunde bygga ett nätverk för att få hjälp och stöd när det kändes motigt, men har också fått insyn i det som fascinerar henne kring den asiatiska tillväxtkulturen.

Petra vill också uppmuntra fler kvinnor att söka sig till IT-branschen. Hon ser sig själv som ett utmärkt exempel på att man inte behöver vara en IT- eller tekniknörd för att trivas och kunna göra karriär i ett IT-bolag.

Nu ska Petra, vid 38 års ålder, leda det som är tillväxtmotorn inom IBMs verksamhet, programvaruenheten, där fokuset allt mer kommit att bli på analys, handel och markandsföringsområdet. IBMs programvaruverksamhet har fördubblat sina intäkter och tredubblat vinsten under de senaste tio åren och ett stort antal företagsförvärv har lagts till verksamheten.

“Petra tillägger om man ska vara den som ligger i framkant så måste man jobba  ännu snabbare, ta större grepp om cloud, digitaliseringen samt implementera detta, förändringar kommer snabbare än vi tror”

Post Comment