Michael Enlund – en rutinerad nybyggare
Hem REPORTAGE Michael Enlund – en rutinerad nybyggare

Michael Enlund – en rutinerad nybyggare

Publicerat av: Redaktionen

Michael Enlund, SEC

Han har byggt en distributör. Nu ska han bygga en till. Möt Michael Enlund som går mot strömmen och tror på god lönsamhet inom distribution.
Forts. fr. föreg. sida

Det var andra tider, som man säger.

– Den största skillnaden idag är hur leverantörerna ser ut. Medan varje tillverkare på den tiden var tydligt profilerad, man visste vad de var bäst på, så finns det ju inga a-leverantörer idag som bara håller på med en eller ett par saker. Alla har ju minst tio olika områden idag.

Då, för 10-12 år sen, visste man att Check Point var brandväggar. Punkt. RSA var autentisering. Punkt. Symantec och Trend Micro antivirus. Punkt. I stort sett i vart fall. Så är det som bekant inte idag. Och det rör till det, kan man nog säga.

– Det är ju svårare att hitta den klara ledaren inom varje teknologiområde.

Överlevarna måste kunna allt mer

En annan skillnad som driver åt samma riktning – en rörigare värld –  är att integratörer också genomgått konsolideringar, att de som är kvar idag gör allt mer och måste kunna allt mer.

– Så det är krångligare idag, i alla led.

Och det tycks vara själva klon i det Michael et al i vagnshuset på Huvudsta Gård ska göra. Skapa en distributör som förenklar, vägleder och stöttar återförsäljarna i den allt mer komplexa världen.

Låter det klyschigt? Han medger det själv, men säger att han inte riktigt vet hur han ska formulera det på något annat sätt. Michael är hur som helst ingen slipad suite på Stureplan – eller för den delen i Kista. Han är uppriktig, öppen och ger snarare intryck av den lite naive killen från landet. Han beskriver för övrigt själv sin reaktion på beskedet för ett år sedan, att Arrow ECS skulle köpa Computerlinks, som lite blåögd.

Blåögd inför Arrow-affären

Han var nämligen extremt positiv till nyheten. Han såg hur Computerlinks, som var starka med sin mindre organisation och närhet till kunder och leverantörer inom området nät och säkerhet, skulle utgöra ett utomordentligt komplement till Arrow.

– Då var jag så blåögd att jag tänkte att man skulle försöka behålla hjärtat och den affärsmodellen som hade gjort Computerlinks framgångsrikt, och börja samarbeta för att få ut synergier mellan de olika affärsenheterna.

Hans logik var klar:

– Jag såg Arrows styrkor, ett jättebolag med jättemycket pengar som var ledande inom bland annat datacenter, där vi hade sålt mycket teknologier till fysiska nät och infrastruktur. Men vi hade saknat leverantörer som Citrix, VMware och datacenterlösningar. Med Arrows portfölj skulle vi i praktiken kunna sälja allt en gång till inne i datacentret.

– Så jag var jätteentusiastisk över det, berättar han.

Han var jätteentusiastisk tills verkligheten hann ifatt honom i december. Då insåg han att det inte alls skulle bli som han hade tänkt. Han förstod att hela affären inte hade något med ”lilla Sverige” eller ”lilla Norden” att göra. Eller ens med Europa. Det handlade om andra saker, om att kunna visa sig starka för aktieägarna till exempel.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00