Michelin och Porsche Panamera sätter varvrekord på Nürburgring

Nya Porsche Panamera, utrustad med specialutvecklade MICHELIN Pilot Sport Cup 2-däck, har satt nytt varvrekord för ”premiumbilar” på den 20.832-kilometer långa Nordslingan på Nürburgring i Tyskland.

Michelin och Porsche Panamera sätter varvrekord på Nürburgring 1Det nya rekordet är 7 minuter 29,81 sekunder.

Panameran, som kördes av Porsches testförare Lars Kern, var försedd med Michelin Pilot Sport Cup 2 ND0-däck, 275/35 ZR 21 fram och 325/30 ZR 21 bak. Däcken har utvecklats speciellt för nya Panamera och kommer att finnas som ett tillval efter bilens marknadslansering.

Efter att ha satt varvrekordet sade Lars Kern:

– Bilens förbättrade kurvtagningsförmåga och de nya Michelin PS Cup 2-däckens bättre väggrepp hade en avgörande betydelse vid Schwedenkreuz. Här lyckades jag nå kurvhastigheter som jag tidigare inte skulle ha trott vara möjlig med Panamera.

De nya Michelin Pilot Sport Cup 2-däcken, som redan är originalmonterade på ett flertal klassledande Porsche-modeller, som 918 Spyder, Cayman GT4, 911 GT3 och GT3 RS, samt 911 GT2 RS, innehåller teknologier som utvecklats på högsta nivå inom motorsporten. Dessa teknologier är nu tillgängliga för landsvägstrafik – vilket ger föraren väggrepp, köregenskaper, säkerhet och slitstyrka av högsta klass.

Däckutvecklingen inkluderar “multi-compound technology” och en utformning av stommen som garanterar mycket bra och konsekvent väggrepp under alla slags väderförhållanden. Däckens styvhet ger exceptionell styrprecision, balans och mycket goda köregenskaper. Som resultat kan hängivna förare dra nytta av en kombination av säkerhet och körglädje som gör att Michelin Pilot Sport Cup 2-däcken passar lika bra för vardagstrafik som för tävlingsbanans krävande förhållanden.

Under Michelins och Porsches gemensamma utveckling av däcken optimerades de och fintrimmades för att passa de egenskaper som Porsche krävde för nya Panamera. Resultatet är däck som inte bara erbjuder mycket gott väggrepp, konsekventa prestanda och utmärkt balans mellan fram- och bakparti, utan också överensstämmer med europeiska reglementen avseende rullmotstånd (R117-2).