Microsoft tar in byBricks VR-simulator i Drömfabriken

Under Microsoft Tech Days i Kista medverkade byBrick-gruppen som utställare.

I montern visades bland annat en Virtual Reality-simulator som byBrick Interface utvecklat åt krantillverkaren Hiab. Microsoft uppmärksammade detta och ville genast få in simulatorn i sitt Technology Center, Drömfabriken, som ett gott exempel för hur en av deras partners jobbar med den senaste tekniken för att skapa värde för kunder.

Temat för årets Tech Days var Mixed Reality, AI och Quantum Computing, och hos byBrick fick besökarna testa att köra en skogskran med hjälp av en xbox handkontroll och Microsoft Mixed Reality. Simulatorn utgjorde ett starkt dragplåster till montern och stundtals ringlade sig kön lång för besökare som ville testa.

Microsoft Technology Center, MTC, eller Drömfabriken som man har döpt det till här i Sverige, är en stor mötesplats inne på Microsofts huvudkontor i Akalla. För Microsoft handlar det om att visa upp ny teknik från Microsoft och deras partners, och de möjligheter som erbjuds genom exempel på värdeskapande och praktiska tillämpningar.

”Vi är glada att Microsoft ser detta som en unik lösning ur ett värdekedjeperspektiv där tekniken tillämpas i industrin på ett sätt som skapar stor nytta för slutkunden. Att vår lösning finns på Drömfabriken innebär att fler företag och branscher får chans att se möjligheterna med tekniken”, säger Håkan Gill, VD på byBrick Interface.

Även byBricks kund Hiab var på plats tillsammans med Microsoft när den virtuella simulatorn installerades på Drömfabriken i Akalla. Christine Adland Holmström, Marketing Manager för Loglift och Jonsered forestry and recycling cranes på Hiab berättar vad simulatorerna inneburit för deras verksamhet:

”Simulatorerna för HiVision-systemet har inneburit att vi utmanat och stuckit ut hakan i en konservativ bransch. Vi har nu kunnat positionera oss som ett bolag som ligger i teknisk framkant.”

Bakgrund till simulatorlösningen

byBrick Interface är Sverigeledande på VR-simulatorer för marknadsföring och försäljning, som används för att visa upp produkter på mässor, utställningar och möten och tillgängliggör produktupplevelsen för fler människor.

Uppdraget var att hjälpa Hiab att marknadsföra deras nya produkt HiVision och skapa simulatorupplevelser som marknadsförings- och säljverktyg under mässor och säljmöten. Simulatorerna har även använts för träning av kranförare på ett skalbart sätt samt i rekrytering för att attrahera nya talanger och i R&D-syfte.

”Många simulatorleverantörer erbjuder fasta installationer eller tunga och otympliga anordningar. Vi ser stor affärsnytta i lättare VR-simulatorer för verksamheter som på ett flexibelt sätt vill visa upp deras produkter och de miljöer de används i. Det ger fler i målgruppen chans att interagera med produkterna, vilket möjliggör för bland annat kortare säljcykler.”, säger Håkan Gill.

Ur ett hållbarhets- och kostnadsperspektiv är lätta simulatorer ett bra val. Istället för att skeppa stora containrar med riggar, utrustning och riktiga maskiner kan byBricks produkter tas med i en vanlig resväska. Det innebär inga extra utsläpp och ingen maskin behöver tas ur drift.