Mobilitet och fokus på slutkund lyfte däckfirman i molnet

Kenth Karlsson, vd Tyred.se.
Kenth Karlsson, vd Tyred.se.

På tre månader gick däckfirmans nätförsäljning från noll till två miljoner kronor. Easyfy som byggde lösningen hade ett starkt fokus på mobilanvändare och skapade en genomtänkt molnlösning.

Uppdraget föreföll hopplöst. En liten, lokal däck- och fälghandlare som vill ut på nätet. Konkurrensen var tuff med flera stora aktörer som redan mutat in nätet. Verkade det som vid en första anblick.

Men när konsultföretaget som fick jobbet, e-handelsspecialisten Easyfy i Kalmar, studerade fallet närmare insåg man att det fanns en möjlighet att skapa något som skulle ge kunden en edge. Nämligen mobilitet och prestanda.

Försäljning över förväntan

Kunden heter Tyred.se och är ett familjeföretag. Ett synnerligen litet familjeföretag med bara tre anställda. Genom att skapa en tjänst som var mer flexibel än konkurrenternas och som inte minst lät kunderna handla via mobilenheter på ett bättre sätt såg familjeföretaget hur försäljningen drog i väg över all förväntan.

Sedan starten i november förra året har man sålt fälgar och däck för över två miljoner kronor. Målet för året är 20 miljoner.

Flexibiliteten handlar inte bara om att ge slutkunderna valmöjligheter, utan även om hur själva plattformen är uppsatt. Försäljningen varierar kraftigt över säsongerna och för att hantera det kostnadseffektivt ligger infrastrukturen i molnet, händelsevis Ipeers moln – det är Ipeer som har uppmärksammat oss på affären.

Upptid och kraft avgörande

– Ipeer valde vi för att maskinerna är uppsatta precis som vi vill och miljön är den bästa tänkbara, mycket skalbar och placerad i Sverige, säger Johan Uddh, vd på Easyfy.

– Det är oerhört viktigt att ha upptid och kraft under besökstopparna, konstaterar han.

Tyred.se är byggd på Easyfy Commerce-plattformen i ASP.NET med Raven.db. Den ligger på IBM Fibre Channel-hårdvara i Ipeers redundanta vCloud med offsite backup.

 

 

Post Comment