Sommarrepris: Mobilitet – så får du ihop pusslet
Hem REPORTAGE Sommarrepris: Mobilitet – så får du ihop pusslet

Sommarrepris: Mobilitet – så får du ihop pusslet

Publicerat av: Redaktionen

Mobilitet - så får du ihop pusslet [publicerades först 150107] Mobilitet är oundvikligt. Men hur får man egentligen ihop det? Här är nio pusselbitar du måste ha koll på. Tänk på användaren. Egentligen borde kanske punkten om strategi stå först. Men vi sätter ändå användaren i topp eftersom de spelar så stor roll i var företaget gör bäst i att satsa sina första mobilitetsdollars, och på vilket sätt funktionen eller processen ska bete sig. ”Utgå från användaren, hur ser den personens vardag ut och vilka moment går att digitalisera?” råder Ateas Andreas Lönnmo. Det handlar både om det, själva funktionen och processen, och om användarupplevelsen. Om inte appen är enkel att använda är risken stor att företaget inte får med sig medarbetarna på tåget. Eller så skapar det onödig irritation och försvårar ytterligare initiativ kring mobilitet. Prata med verksamheten, inte it. Mobilitet ska inte i första hand handla om teknik, utan om att förändra affärsprocesser. Skapa högre effektivitet och högre konkurrenskraft. Det ska attrahera fler kunder och för den delen fler kompetenta medarbetare. Mobilitet är en strategisk fråga som ledningen måste driva eller initiera. Hur ser det ut idag? Capgemini använder en app där kunden får svara på 300 frågor. Det ger en bild av nuläget och förutsättningar för en vidare utveckling mot en högre grad av mobilitet. I korthet handlar det om strategi, företagsledning, hur man är organiserad, vilka visioner och tekniska förutsättningar man har.

Andreas Lönnmo, Atea Sverige.

Andreas Lönnmo, Atea Sverige.

Vilka enheter ska man välja? Andreas Lönnmo på Atea påpekar det kloka i att se vilken typ av enheter som redan finns i organisationen. Det är viktigt att ta hänsyn till befintligt innehav av mobila enheter så att inte ROI:n äts upp av oväntade hårdvaruinvesteringar. Ibland kan det dock vara nödvändigt med investeringar om krav på användarvänlighet, säkerhet, funktion kräver utbyte och kan motiveras med ökad effektivitet med den mobila lösningen. Hantering – inte bara av enheterna. Alla har hört talas om MDM, Mobile device management. Men det där är gammalt, eller åtminstone inte tillräckligt. ”Det ger en falsk känsla av trygghet”, säger Ateas Andreas Lönnmo. Nu är akronymen för dagen EMM, Enterprise mobile management. Den inbegriper förutom hantering av själva enheterna, som MDM handlar om, också livscykelhantering av enheten, koll på applikationer, innehåll och säkerhet. ”Fast ibland säger kunden MDM när de menar EMM, så till viss del handlar det om begreppsförvirring.” Säkerhet. Den stora stötestenen hos många kunder. ”Mobilitet är inte säkert” är något som Andreas Lönnmo ofta hör. Utan att få någon vidare förklaring till varför det skulle vara så. Men visst är säkerheten något som måste tillgodoses och det finns många sätt att göra det. Avgörande, som i alla fall när det gäller säkerhet eller it-stöd överhuvudtaget, är att man hittar rätt nivå. ”Det klassiska att kostnaden för säkerheten inte ska överstiga värdet av det man ska skydda gäller förstås även här” påpekar Symantecs säkerhetsguru Per Hellqvist. Support. Support är något som ofta glöms bort eller något som man missbedömer ur ett kostnadsperspektiv. Vem ska sköta supporten? Vilken typ av support behövs? I synnerhet för Android kan supporten lätt dra iväg i omfattning eftersom antalet versioner är så stort. ?Med versionshantering i en MDM-lösning får organisationen i alla fall koll på vilka versioner som finns och vem som har använder vad, vilket underlättar för support-funktionen.

David Permansson, Capgemini.

David Permansson, Capgemini.

Plattform. Valet av plattform att bygga mobilitet på – själva åtkomsten till företagets centrala it-resurser – är svårt, medger Andreas Lönnmo på Atea. Det är också något som gör att många kunder tvekar att alls ta steget. Här finns givetvis inget allmängiltigt råd. Men vissa lösningar är enklare att kliva bort från än andra. Mät resultat. Capgeminis David Permansson understryker vikten av att mäta resultat av mobilitetsinitiativ. Ännu råder lite vilda västern, i synnerhet hos företag som anser sig ligga långt fram när det gäller att ta till sig ny teknik. Mobilitet är visserligen något som inte bara är oundvikligt och i allt högre grad en del i en sund affär, men varje enskilt initiativ måste givetvis också vara affärsmässigt sunt. Tricket, som ofta, är förstås att hitta rätt saker att mäta.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00