Molnbaserad lösning underlättar distansarbete för Lundabolag

Överallt i världen rustar bolag för att hantera coronaviruset.

Lime Technologies känner sig väl förberedda om corona viruset drabbar Sverige med större kraft. I dessa tider kan det vara avgörande för ett företag att förfoga över en molnbaserad kommunikationslösning så medarbetarna kan jobba hemifrån.

Det gäller även Lime Technologies. “Vi kan låta medarbetare jobba hemifrån utan problem bland annat tack vare Telavox cloudbaserade kommunikationslösning. Det enda som behövs är en bra internetuppkoppling”, säger Martin Berg, CTO på Lime Technologies, som känner sig väl förberedd om coronaviruset drabbar Sverige med större kraft.

För cirka tio år sedan började Martin Bergs karriär som utvecklingschef på it-bolaget Lime Technologies.

Företaget, som från början var en startup, utvecklar CRM-system och har gjort en imponerande tillväxtresa. Idag har de 260 anställda, börsnoterade och etablerade i hela Norden. Snart väntar expansion till Nederländerna.

När Martin efter några år bytte roll till CTO, bland annat med ansvar för IT-frågor, insåg han snabbt att deras internt driftade kommunikations- och telefonilösning inte längre höll måttet.

– Ingen förstod sig helt på hur den fungerade förutom ett par kollegor som ständigt fick fixa problem. Och vi hade ingen mobiltelefoni-integration alls. Dessutom gick hela systemet ner med jämna mellanrum och då kunde man varken ringa in eller ut. Det gav inget vidare bra intryck gentemot kunderna och skapade mycket frustration bland kollegorna, säger Martin.

Telavox vann på gränssnittet

Efter att ha studerat tre olika operatörer föll valet på Telavox. Förutom de klassiska anledningarna som konkurrenskraftigt pris, nordisk närvaro och god service blev Martin framförallt imponerad av gränssnittet och användarvänligheten.

– Telavox vann även på gränssnittet, bra UX betyder mycket ur ett supportperspektiv! I dagsläget får IT-teamet väldigt få frågor från våra kollegor och detta tolkar jag som att de reder sig själva och utan problem kan använda basfunktionaliteten., säger Martin.

Ännu mer intuitivt

När Telavox-appen uppdaterades blev Martin ännu nöjdare. Läsbarheten förbättrades, man gjorde ändringar i interaktionsdesignen och funktionerna. Något som för övrigt ständigt hålls ajour per automatik.

– Det har blivit ännu mer intuitivt och alla kan känna igen sig eftersom formspråket påminner om apparna man använder privat och därför krävs ingen manual, säger Martin.

Cloudbaserad lösning i coronatider

En annan viktigt sak som är högaktuell för Martin är att de i dessa tider förfogar över en affärskritisk cloudbaserad kommunikationslösning. Något som kan innebära stor skillnad för företag under coronavirusets framfart.

– I Norden har vi kommit långt med cloudbaserade lösningar och är redan vana vid att jobba på distans. Detta gäller också för Lime Technologies medarbetare i den mån det går beroende på tjänst. Men om vi behöver skicka hem samtliga är det inga problem tack vare Telavox cloudbaserade lösning. IT-avdelningen kan använda och administrera allt på distans och detsamma gäller för vår kundsupport och många andra avdelningar, säger Martin.

Det ska vara enkelt att vara säker

Och trots distansarbete behöver inte Lime Technologies tumma på informationssäkerheten som är en prioriterad fråga för mjukvarubolag. Martin tycker det är viktigt att hålla en balans och vara flexibel – medarbetare ska kunna jobba hemifrån och använda nödvändiga redskap på datorn. Samma approach vill han ha gentemot kunderna.

“Säkerhet ska vara enkelt och här är Telavox på god väg. Man kan välja att logga in via sitt Microsoft-konto och då har vi centralt koll på vem som loggar in och när folk slutar kan vi administrera det på ett enkelt sätt.”, säger Martin.

Nya medarbetare förstår direkt

Det har också varit en avgörande faktor för Martin att ha en kommunikationslösning som kan möta ett snabbväxande företags behov där människor snabbt blir självgående. När nya medarbetare får sina datorer och mobiler ska de bara kunna logga in och sätta igång att jobba direkt.

– Ett internt initiativ har varit att automatisera rutinerna när folk börjar sina anställningar. I samband med vårt traineeprogram onboardar vi ibland fyrtio till femtio nya medarbetare på en gång. Vi lägger enkelt upp användare och licenser och det enda fysiska inspelet är sim-korten. Men snart finns en lösning på det när Telavox får stöd för e-sim, säger Martin.

Lysande att ha en personlig kontakt på Telavox

Bakom kulisserna finns deras personliga advisor från Telavox, Morgan Arnhed, som stöttar och är till hands. Vid behov besöker han även Martin och hans team för att visa ny funktionalitet. Lime Technologies har även ställt upp på att provtesta nya integrationer som till exempel den mellan Microsoft Teams och Telavox. Martin känner att han som kund har inflytande och att Telavox lyssnar på hans åsikter.

– Vi har varit kunder sedan 2016 och Morgan har varit med från start. Det var enkelt och smärtfritt att komma igång, portera nummer och konfigurera systemet. Allt var klart på bara några timmar. Jag tycker det är lysande med en personlig kontakt. Vi får alltid snabb hjälp och återkoppling. Om det är något Morgan inte kan svara på själv hör han efter med utvecklingsavdelningen och vidarebefordrar även min feedback till dem, säger Martin.