Molnet kräver mer avancerad datahantering

Den starka tillväxten av molntjänster skapar alltmer komplexa och volymstarka driftsmiljöer.

Molnet kräver mer avancerad datahantering
Jesper Lundin, som är regionchef för Veeam i Sverige och Finland

Utvecklingen har bäddat för en stark tillväxt för Veeam, ett företag som specialiserat sig på avancerad datahantering och skydd av alla typer av workloads, oavsett var de är placerade.

Veeam grundades 2006 och var från början inriktat på att skydda virtuella driftsmiljöer. Sedan dess har verksamheten breddats till att erbjuda avancerade dataskydd för workloads i virtuell miljö, i molnet, i fysisk miljö eller i containers.

– Idag är vi ett mjukvaruföretag som erbjuder backup-lösningar som levererar cloud data management, och vi har ett hårdvaru-agnostiskt synsätt så att det inte spelar någon roll vilken typ av hårdvara data lagras på. Vårt lösningserbjudande är särskilt efterfrågat i takt med att volymen av data växer, och data måste skyddas, säger Jesper Lundin, som är regionchef för Veeam i Sverige och Finland.

Veeam är ett amerikansk-ägt bolag med mer än 400 000 kunder globalt, med en årsomsättning som överskred 1 miljard dollar under både  2019 och 2020, och förnärvarande har mer än 4 300 anställda världen över. Försäljningen sker genom ett omfattande partnernätverk. Värt att notera är att vissa partner, som i fallet AWS, både är en partner och en försäljningskanal via deras marknadsplats.

Från början var Veeam inriktat på VMwares och Microsofts virtuella miljöer. Idag är verksamheten betydligt bredare än så och det handlar inte enbart om molntjänster, även om Veeam stöder alla de tre stora publika molntjänstleverantörerna, AWS, Azure och Google.

– Vi har kunder som till exempel har ett eget datacenter i kombination med att man har en molntjänst från exempelvis AWS. Det primära är att kunderna behöver skydda sina data oberoende av var de finns. Våra kunder behöver också kunna flytta sina data mellan olika miljöer – vi kallar det datamobilitet.

Jesper Lundin pekar på ett vanligt missförstånd som gäller vem som har ansvaret för att skydda data i molnmiljöer.

– I de publika molntjänsterna finns en delad ansvarsmodell där den publika molnleverantören ansvarar för infrastrukturen och driften, men det är kundens ansvar att skydda sitt data.

Ett exempel är den populära molntjänstfunktionen Microsoft Office 365, där Microsoft ansvarar för infrastrukturen och driften, medan kunden fortfarande är ansvarig för skyddet av sina data. Även om Microsoft har en inbyggd funktion för att skydda data, är det i många fall vanligtvis inte tillräckligt, och kunderna vill använda ytterligare dataskyddslösningar för att komplettera Microsofts eget erbjudande.

De allra flesta kunder till Office 365 förlitade sig tidigare enbart på den inbygga tjänsten för dataskydd. Men enligt den årliga globala undersökningen 2021 som nyligen genomfördes av Veeam, så förlitar sig nu 47 procent av dem som använder Office 365 på det inbyggda skyddet.

– Vi ser nu att kunderna börjar inse att det inbyggda skyddet inte är tillräckligt. Det behövs en tredjepartslösning och där kommer vi in. Medvetenheten hos användarna ökar i takt med att dataförluster och säkerhetsincidenterna ökar.

Jesper Lundins råd till användarna av molntjänster är att göra en inventering av om de har verktygen som behövs för att nå SLA:erna de har satt upp.

– Vi har exempel på användare som tidigare har förlitat sig på de inbyggda verktygen i molntjänsten, men som efter en inventering har blivit kunder till Veeam. Värt att notera är att våra kunder består av både leverantörer av molntjänster (partners) och användare av molntjänster.

Ett exempel på Veeams förmågor kring dataskydd är en funktion för att bemöta hotet från ransomware.

– Men även om vi har funktionalitet som hjälper till att skydda mot ransomware, så ser vi oss själva inte som ett säkerhetsföretag. Återigen handlar det om att skydda data genom att implementera en backup- och återställningsstrategi som minskar dataförluster och hjälper till att ha kritisk data tillgänglig hela tiden.

Den starka tillväxten av digitaliseringen och därmed den ökande efterfrågan på molntjänster är helt i linje med Veeams undersökningsresultat. Exempelvis uppskattar undersökningens respondenter att 81 procent av alla backuper som görs globalt kommer att göras i molnet om två år.

– Självfallet är den starka tillväxten av digital transformation bra för oss. Den ökar efterfrågan på den typ av produkter vi har. Vi har framgångsrikt utvecklats från att vara ett nischat företag till att bli en helhetsleverantör vars funktioner är relevanta för fler och fler kunder.