Möt Annika Broberg – drottning av wireless
Hem REPORTAGE Möt Annika Broberg – av wireless

Möt Annika Broberg – av wireless

Publicerat av: Redaktionen

Annika Broberg, Meru NetworksHon vet hur man sätter upp ett trådlöst nätverk. Hon vet hur man bygger partnerkanal och mår bra av lagarbete och välfungerande teknik. Möt Annika Broberg som byggt Meru Networks plattform i Norden.
forts fr. föreg. sida

Så, resonerade hon, en teknisk utbildning borde vara ett utmärkt komplement till säljambitionerna.

– Jag var nog rätt unik på min utbildning. Jag brann ju inte för de tekniska ämnena på samma sätt som de andra. Och jag fick verkligen kämpa mig igenom programmeringen.

Fast å andra sidan fanns det många ämnen som verkligen tilltalade henne, konstaterar hon.

– Och jag fixade det och är väldigt nöjd med det. Det ligger nog något i klyschan att man som tjej testas lite hårdare. Då gav det mig en väldigt stor trygghet att ha klarat av utbildningen.

Bättre sälj med god teknikförståelse

Hon märkte snabbt att den också var synnerligen värdefull i säljrollen. När hon besökte kunder kunde hon ofta själv ta fram en grovspecifikation på en lösning som skulle möta kundens behov och hon hade lätt att prata med kunden, visste vilka frågor hon behövde ställa och var hon skulle leta i deras befintliga tekniska system för att förstå förutsättningarna.

Men det har alltid varit försäljning som fått hennes hjärta att slå lite snabbare och 1994 kunde hon för första gången sätta säljchef på sitt visitkort.

– Fast redan som 19-åringen hade jag faktiskt haft en slags chefsroll inom sälj, som biträdande distriktschef i företaget jag jobbade för då, som dörrknackande försäljare av brandsläckare, säger hon och skrattar lätt.

Ett återkommande tema under intervjuerna med Annika är hur viktig kanalen är. Att bygga upp och utveckla partnernätverket var hennes första stora uppgift när hon klev ombord hos Meru och partnerfrågor står alltjämt högt på hennes agenda.

– Fast jag måste också säga att vi har ett mycket bra partnerlandskap idag. Visst finns det plats för ytterligare aktörer inom vissa vertikaler och geografiska regioner, men vi jobbar mycket med att stärka relationerna med våra befintliga partner och att bli ett ännu bättre stöd till dem.

Hur viktig är er närvaro hos kunden idag?

– Ibland inte alls särskilt viktig för att affären ska kunna slutföras, eftersom våra partner är så duktiga och redan har ett högt förtroende från sina kunder. Sen är det många kunder som gärna har kontakt med oss, men det är inte alltid helt nödvändigt.

– Vi är dock gärna involverade då det är just dessa möten som ger energi och en verklig inblick vad god teknik kan göra för att förbättra kundens verksamhet.

– Sen kan det ju finnas partner som är på väg upp och som behöver mer stöttning och vi gör allt vi kan för att ställa upp och finnas där för dem, tills de känner sig varma i kläderna och när dom känner att det är av betydelse.

Bekväm i kanalen

Kanalråddande har varit en del av Annikas yrkesliv länge. Redan 2002, när hon kom tillbaka från sin första föräldraledighet på Symbol Technologies, byggde hon kanal. Åren mellan 1998 till 2001 hade Annika en EMEA-roll hos Symbol som innebar utveckling av deras oem-verksamhet.

Hur har kanalen förändrats under din tid kring den?

– Idag jobbar man nog ännu tajtare med ett färre antal nyckelpartner än tidigare, lägger upp gemensamma affärsplaner och har överhuvudtaget en väldigt nära relation. Det är så vi jobbar i alla fall. Sen finns det såklart en grupp partner där inte vi är så signifikanta hela tiden, då ser ju samarbetet ut på ett annat sätt.

– Men vi jobbar väldigt hårt knutet till våra hårt satsande partners och det är nog så i ännu högre utsträckning än tidigare. Delvis är det nog drivet av kunderna, som en konsekvens av den ökande komplexitet vi ser kring teknik och dess roll för företagen.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00