OpenText Innovation Tour – en plats där den digitala revolutionens möjligheter lyfts fram
Hem NYHETER OpenText Innovation Tour – en plats där den digitala revolutionens möjligheter lyfts fram

OpenText Innovation Tour – en plats där den digitala revolutionens möjligheter lyfts fram

Publicerat av: Redaktionen

Sedan starten i november 2016 har OpenText turnerat över tre kontinenter med vad som kallas OpenText Innovation Tour, en endagars intensiv ispirationsdag med 100% fokus på den digitala revolutionen.

Med dess möjligheter och farhågor samt hur nya affärsmöjligheter kommer att växa fram och förändra den värld som vi idag lever i.

OpenText Innovation Tour – en plats där den digitala revolutionens möjligheter lyfts fram 1

Mark Bridger, Vice President, Sales Northern Europé

I slutet av Mars gjordes ett bejublat gästspel i Stockholm där vi på Hilton vid Slussen fick lära oss mer om bland annat OpenText nya suite16.

Alla företag är dataföretag

Under OpenText turné så har totalt mer än 2 500 kunder och partners närvarat och över 200 sessioner med möjlighet att fördjupa sin kunskap inom varierande områden erbjudits deltagarna. Samtliga av dessa med ett gemensamt fokus på att alla företag av idag, till någon del, är dataföretag, ett budskap som blivit lite av ledord för hela IT industrin det senaste året och som även Mark Barrenechea, CEO och CTO för OpenText tryckte hårt på.

* Den tekniska utvecklingen och behovet av löpande digitalisering går oerhört fort framåt och företag som för bara några år sedan bara snuddade vid den teknik vi ser idag, är idag kanske till och med mer dataföretag än dess ordinarie kärnverksamhet. Ta bilindustrin som exempel. En modern bil av idag har mer än 100 miljoner rader med kod vilket är mer än ett modernt operativsystem, eller ta moderna bönder som tack vara den digitala revolutionen kan optimera bevattning eller genom löpande analys av jordmånen vet exakt när och hur mycket extra näring måste tillföras vilket ger en bättre avkastning, berättar Mark.

* Med Suite 16 kan OpenText erbjuda den enda kompletta EIM lösningen på marknaden. Genom Suite 16 får företag en övergripande bild över hur all information flyter i dagens digitala företag. För oavsett om du behöver hantera avtal, mäta kundupplevelser, övervaka leverantörsinformation, hantera juridiska avtal eller betalningsprocesser så kan Release 16 hjälpa till att digitalisera, automatisera och optimera alla era informationsflöden, berättar Mark vidare.

OpenText- en väl positionerad partner

Mark berättar även att OpenText idag, dels genom olika former av uppköp som exempelvis förra årets köp av Del/EMCs Enterprise content avdelningen och dels tack vare sina 25 år inom branschen, lyckats positionera sig som nummer ett inom flera segment.

Dels är OpenText nummer 1 inom EIM, dels inom molndelen av EIM. Företaget är även nummer 1 inom hantering av affärsnätverk och innehållsrelaterade tjänster. OpenText är även rankat som ett av världens tio största mjukvaruföretag där mer än 80% av Fortune 5 000 företagen använder OpenTexts lösningar. Alla dessa faktorer har uppnåtts genom långsiktigt partnersamarbete och återspeglas även som en del i OpenTexts mission;

* ”…to be your Most Trusted Partner”.

En värld av eftertänksamhet

Under dagen så pratades även mycket om kontrasterna mellan nya möjligheter och de ökade risker som digitaliseringen medför. För om vi inte börjar tänka efter hur vi använder, lämnar ut och framför allt skyddar vårt data så kan en positiv framtid snabbt växlas mot något negativt. Som exempel på detta lyftes det fram ett ämne som under senaste månaderna blivit allt mer aktuellt och detta i form av öppen data från olika sociala tjänster och media som på olika sätt länkas samman.

Mark berättade här att vi idag med enbart 68 klick, eller mindre, kan skaffa mer information om vem som helst än de nästan själva kan hålla redan på. Detta omfattar allt från ålder, kön och etnicitet till religion, politisk ståndpunkt, intelligens och olika beroenden med mera.

* Det är såklart inte så att vi genom att känna till att en person som lyssnar på en viss typ av musik med säkerhet sympatiserar med ett visst parti, men med allt mer data från olika källor och genom avancerade algoritmer och prediktiva modeller så kan vi med mycket hög säkerhet veta väldigt mycket om mer eller mindre vem som helst, säger Mark.

Dessa tankar visar så klart tydligt att vi alla måste börja tänka på vad vi delar med oss av oss själva och våra beteenden och till vilka. Men det visare även på att vi i på samma sätt som vi växlar över till ett digitalt liv måste se till att säkerheten håller jämna steg med övrig utveckling. För något som vi lärt oss är att all säkerhet och kryptering kan knäckas, något som vi bland annat fick bevis på med Grover algoritmen som lyckades ta sig igenom 1024 Qubits system.

Förändrat fokus

Under vår dag på plats fick vi även möjlighet att kort prata med Adam Howatson, CTO på OpenText, där vi bland annat pratade lite om hur fokus inom den digitala världen har förändrats under året. Främst är det fyra områden som täcks in här; Vi har gått från en tid där allt skulle vara perfekt till att idag prioritera hastighet, vi har gått från att primärt samla data till att dra nytta insikten från denna data, vi har gått från att vara kundmedvetna till att placera kunden i centrum samt att vi har gått från en mer noggrann planering till att idag i första hand experimentera fram lösningar.

Samtliga av dessa delar appliceras sedan på de större trenderna i form av IoT, robotisering, moln fokuserat NAV samt smartare appar och lösningar där AI, prediktiv analys och extrem automation är lite av drivkraften för mer eller mindre alla industrier.

* Digitaliseringen är en av de största paradigmbrytande händelserna någonsin och de företag som inte förstår detta komma med automatik att fasas ut från marknaden. Här spelar OpenText en enormt viktig roll då vi har förmånen att få vara med och leda denna utveckling.

* Jag vill här även vara tydlig med att vi gör denna resa tillsammans med våra partners. Vi siktar i alla lägen på att bygga långsiktiga och stabila förhållanden med både kunder och framför allt med våra partners. Detta är även någon som vi velat lyfta till en högre nivå med våra nya partnerprogram samt möjligheter och premieringar för dessa, säger Adam.

* Med Suite 16 så kan vi erbjuda en omfattande bild av hur informationen flyter i ett digitalt företag från engagemang till insikt över alla områden som rör EIM, avslutar Adam.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00