Över hälften av nordiska företagsledare tror inte att big data har förändrat deras branscher, eller att det kommer att göra det, enligt en rapport från Capgemini och EMC.

Det är förstås anmärkningsvärda siffror (noga räknat 52 respektive 55 procent). Globalt har 42 procent uppfattningen att big data inte förändrar verksamheten. Det är förvisso också förvånansvärt höga siffror, men i vart fall mindre än hälften.

Få ser nya affärsmöjligheter

Rapporten innehåller fler ögonbrynshöjare. Tittar man på investeringsplanerna inom området är skillnaden mellan nordiska bolag och det globala snittet ännu större. I Norden säger 37 procent att man skickar pengar åt big data-hållet, medan motsvarande siffra globalt ligger på 71 procent.

Och bara 12 procent av nordiska företag anser att big data skapar nya affärsmöjligheter, mot 32 procent totalt.

Anders Bresell, expert inom Big Data & Data Science på Capgemini, kommenterar resultaten i ett pressmeddelande:

– Nordiska bolag är fortfarande defensiva vad gäller tillämpningen av big data och fokuserar mest på kostnadsbesparingar och effektivisering. Resten av världen däremot utnyttjar redan big data för att skapa nya affärer. Digitala uppstickare är mästare på att använda sig av all information som de kan komma åt och de traditionella bolagen kommer att halka långt efter den globala konkurrensen om de inte börjar investera i big data.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00