Nu handlar it om strategi för 8 av 10 kunder
Hem NYHETER Nu handlar it om strategi för 8 av 10 kunder

Nu handlar it om strategi för 8 av 10 kunder

Publicerat av: Redaktionen

Det var sifferfrossa när IDC Sverige bjöd på frukost tillsammans med Huawei: nordiska företags it-investeringar ökar med 1,4 procent de kommande 18 månaderna, 15 procent av ökningen sker inom den så kallade tredje plattformen, 36 procent ser it som strategiskt viktigt.

När IDC Sverige bjuder på frukost på är favoriten inte kaffet eller frallan. Istället är det siffrorna som landar bäst, som sig bör. Även om siffrorna sällan innebär några svindlande överraskningar klär de trender du redan känner till – borde känna till – i lite mer rustika plagg än de som levereras av globala analyshus.

Per Melker, IDC Sverige

Per Melker, IDC Sverige, i glädjande samtal med Daniel Wang på Huawei under frukostträffen.

Siffrorna kommer från analysföretagets årliga CxO-undersökning av hur nordiska företag tänker kring it.

Huawei fanns också på plats för att ge sin syn på utvecklingen av marknaden. Men det lämnar vi därhän för tillfället. (Läs istället intervjun med Huaweis CTO Wing Kin Leung här.)

IT inte längre ett stöd

Den kanske mest intressanta slutsatsen är att så många som åtta av tio företag nu ser it som strategiskt viktigt, snarare än som en stödfunktion. Nästan fyra av tio – nå, 36 procent – säger att it är avgörande för att skapa konkurrensfördelar och nästan hälften av alla företag att it bidrar till effektivisering av organisationen.

Jason Andersson, IDC.

Jason Andersson, IDC.

Analytiker Jason Andersson, som presenterar siffrorna, påpekar att Sverige har återhämtat sig efter den finansiella nedgången och nu ser fram emot en drygt tvåprocentig uppgång i ekonomin. Och det är, utöver it:s framflyttade roll hos företagen, ytterligare en orsak till att så många som fyra av tio företag nu planerar att öka sina it-investeringar under de kommande 12 till 18 månaderna. Aningen fler behåller nuvarande investeringsnivå medan bara 16 procent säger att de minskar investeringarna.

Tjänster ökar med 5,5 procent

Totalt kommer nordiska företag att öka investeringarna inom ICT med 1,4 procent. Tjänster står inte oväntat för den största ökningen, med 5,5 procent, och mjukvara hamnar på andra plats med en uppgång på 2,3 procent.

Den största delen av ökningen 15 procent, kommer att ske inom det som kallas den tredje plattformen, och inbegriper moln, mobilitet, big data och analys, samt ”social business”. Bara 0,7 procent av ökningen handlar om gammel-it.

Jason Andersson pekade också på de fyra högst prioriterade områdena inom it under de kommande 12 till 18 månaderna, ur kundperspektivet. I topp hittar vi projekt kring förbättrade kundupplevelser och it-säkerhet. Mobilitet delar andraplatsen med optimering av infrastrukturen.

Hårdvara då? Well, om IDC:s skattningar stämmer kommer vi att se en minskning på drygt en procent.

__

OM UNDERSÖKNINGEN

IDC har frågat över 600 beslutsfattare på nordiska bolag. En tredjedel av dem som svarat ansvarar för it-budgeten, en tredjedel har stort inflytande på funktionella och tekniska frågor och strax över en femtedel ansvarar för sådana frågor.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00