Nu kan du se var arbetstiden tar vägen

Undrar du vart timmarna på jobbet flyger iväg? Snart kan du få svaret av Microsoft. Idag  släpps programmet Delve Organizational Analytics som gör att du kan kolla vad du lägger tiden på om (arbets-)dagarna.

– Det här är ett bra verktyg för alla som undrar vart dagen tog vägen och som vill få mer gjort, säger Daniel Siberg, affärsområdeschef på Microsoft.

Daniel-Siberg-_-ASG-209x314
Daniel Siberg, affärsområdeschef på Microsoft.

Analysverktyg för det digitala arbetslivet

Ett allt mer digitalt arbetsliv skapar nya utmaningar för både anställda och företag. Stora informationsflöden och flexibla arbetssätt gör att vi kan arbeta var och när vi vill – ibland med resultatet att vi jobbar längre än vi kanske borde. Det vill Microsoft ändra på och man har därför skapat ett nytt analysverktyg i Office 365 som låter dig visualisera vad du lägger tiden på och som visar vilka du har mest kontakt med på jobbet.

”Att kunna få verklig data över ens arbetsdag är värdefullt och gör det enklare att få en överblick. Sitter jag för mycket i möten – då kanske det är något jag borde försöka ändra på för att få mer gjort.” säger Daniel Siberg.

 

Se hur mycket tid du sitter i möten

Med Delve Organizational Analytics kan du exempelvis se hur många mejl du skickat utanför arbetstid, hur mycket tid du sitter i möten, och du kan jämföra dina siffror egna siffror mot ett medelvärde för företaget. Och betydelsen av den här typen av analysverktyg ska inte underskattas.

”Med det här analysverktyget kan vi se vad vi lägger tiden på, hur vi jobbar och när. Sedan kan vi använda informationen för att förbättra hur vi jobbar så att vi får en bättre balans mellan arbete och fritid.” säger Daniel Siberg.

Bättre kommunikation

På sikt ska det även bli möjligt att analysera data för att se hur organisationen fungerar; vilka avdelningar kommunicerar med varandra, finns det mönster som kan återskapas på andra delar i organisationen, är frågor som kommer kunna besvaras.

”Bra kommunikation är superviktigt på företag. Att kunna analysera hur det ser ut mellan avdelningar har kan skapa nya förutsättningar för bättre samarbete och produktivitet. Från organisationsnivå ner till individen.” säger Daniel Siberg.

En ny del i Office 365

Delve Organizational Analytics är en del av Microsofts kontorssvit för företag Office 365 E5 och gör att företag och anställda kan hålla koll på vad arbetstiden läggs på. Genom teknik som bygger på maskininlärning visualiserar programmet vart timmarna hamnar, vilket ger dig en värdefull insyn för företag och anställda. Programmet blir tillgängligt i Sverige från den 1 december som en del i Microsofts nya företagserbjudande Office 365 E5.

”Delve kan liknas vid en stegräknare – fast istället för antal steg så mäter du arbetstid och vad den läggs på. Sedan är det upp till dig eller företaget att omsätta informationen till konkreta åtgärder.” säger Daniel Siberg

”I slutändan handlar det om att skapa förutsättningar för oss att prestera på jobbet samtidigt som vi har en bra balans som får oss att må bra.” fortsätter Daniel Siberg.

 

Post Comment