Kommunalförbundet Itsam digitaliserar med Frejas e-tjänstelegitimation
Hem LeverantörAruba Aruba: Nu krävs det teknik som står emot vad som helst

Aruba: Nu krävs det teknik som står emot vad som helst

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] Hur stor del av medarbetarna på företaget kommer vara på plats på kontoret i morgon? Om en månad eller nästa år?

Före pandemin var det ganska enkelt att svara på de frågorna men idag är sådana uppskattningar mer osäkra för många arbetsplatser.

Nu börjar vi se tekniktrenderna som företagen anammar för att stå emot osäkerheten.

Allt vi vet idag är att osäkerheterna verkar öka, inte bara genom att vi plötsligt har ett krig i vår närhet utan även för att vi kan få en ny pandemi, stora cyberattacker eller kanske bara en ökad efterfrågan på hemarbete från medarbetarna. Trots allt detta måste företagen betala för sina kontor och för den teknik som medarbetarna behöver. Följden blir att fler efterfrågar olika sätt att undvika att låsa fast sig i teknikinvesteringar.

Stå emot allt!

Det är helt enkelt så att medan flexibilitet i fråga om arbetsplatser var ”nice to have” för ett decennium sedan så är det idag något som många företag ser som nödvändigt. Efter att deras tomma kontor stått oanvända i två år är det inte så konstigt att de börjar tänka att det hade varit bra att kunna skala ner. Idag är ”resilience”, alltså motståndskraft mot olika utmaningar, något som många tänker på.

Skänk en tanke åt IT-avdelningarnas insatser under pandemin. Många fick plötsligt hantera IT för medarbetare som inte bara jobbade hemma ibland, utan hela tiden. Med alla medföljande krav i fråga om stabilt och säkert nätverk, tuffa kvalitetskrav på videokonferenser, eller en sådan sak som att följa lagar och regler när data sprids utanför företagets fysiska arbetsplatser.

Förändring för att överleva

Fast egentligen kanske det ökade fokuset på förändring bara är nästa steg i den utveckling som redan satt igång långt före pandemin? Redan då hade vi sett ”disruption” inom allt från telefoni till TV-underhållning till apotek.

Nu krävs det teknik som står emot vad som helst

Marcus Bäckrud, Sverigechef för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise

De snabba förändringarna är också en av orsakerna till att ägande inte är så inne längre, varken bland företag eller privatpersoner. På det område vi själva arbetar på, nätverk, har pandemin blivit katalysatorn som fått förändringen att komma igång på allvar. Idag är network-as-a-service (nätverk-som-tjänst) en snabbt växande trend.

-som-tjänst för nattsömnens skull

IT-folket har insett att de kan undvika framtida chocker på flera sätt, framför allt genom att flytta allt som går att flytta till molnet och genom att köpa tjänster istället för hårdvara. Tre fjärdedelar av IT-chefer har redan mer än hälften -som-tjänst på IT-avdelningen.

Flexibel konsumtion är nyckelordet. Att köpa ny teknik är dyrt, och att köpa nästa generations ny teknik blir ofta ännu dyrare. Istället för att behöva ta jobbiga beslut om kostsamma inköp som låser fast ett teknikval för åratal framöver så vill man låta någon annan göra valen. Det blir ofta en bättre balanserad budget när kostnader sprids ut, i stället för att tyngas av enstaka stora inköp.

Dessutom kan de få snabb tillgång till ny teknik. 75 procent av företagen säger, i en undersökning vi gjorde nyligen, att de vill ha nätverk som kan öka och minska i storlek beroende på behov. NaaS har också visat sig vara säkrare, bland annat genom att närmare integrera nätverksresurserna med nätverkssäkerheten. Dessutom får företagen tillgång till experter på säkerhet som de skulle haft svårt att rekrytera själva.

Trots fördelarna säger sig ännu bara 2 av 5 IT-chefer förstå Network-as-a-service-modellen och bara 11 procent ser det som ett etablerat och användbart alternativ för företag idag. Det här behöver ändras och företagen måste inse att nätverken är ännu ett område där det krävs större flexibilitet. Vi i branschen behöver bli bättre på att informera företagen och se till att visa möjligheterna med nya konsumtionsmodeller. Så slipper vi bli överraskade av nästa kris.

Marcus Bäckrud, Sverigechef för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>