Ny TOUGHBOOK-studie: Fel på handhållna enheter är frustrerande för personalen och kostsamt för verksamheten

En ny studie utförd av Opinion Matters på uppdrag av Panasonic TOUGHBOOK visar att fel på handhållna datorenheter med streckkodsläsare uppstår i genomsnitt 1,5 gånger per år och att det tar 3 dagar eller mer för att byta ut eller reparera dem.

Ny TOUGHBOOK-studie: Fel på handhållna enheter är frustrerande för personalen och kostsamt för verksamheten 1Fel i handhållen datorutrustning är frustrerande för chaufförer, lagerarbetare, butikspersonal och personal inom räddningstjänsten över hela Europa och är negativt för deras affärsverksamheter. I genomsnitt uppstår det fel i handhållna enheter med streckkodsläsare mer än 1,5 gång per år och det tar 3 dagar eller mer för att byta ut eller reparera dem. Detta enligt en färsk studie utförd av Opinion Matters på uppdrag av Panasonic TOUGHBOOK, där 1 250 användare från Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna ingick.

– Trycket på snabbhet och effektivitet ökar ständigt i de verksamheter i Europa, där handhållna enheter med streckkodsläsare används. Arbetsmiljön där är ofta besvärlig och utsatt, vilket påverkar utrustningens felfrekvens och hållbarhet. Därför är det viktigare än någonsin för företag att förstå vilken stor betydelse ergonomisk design, robusthet och tekniska funktioner som t ex utbytbara batterier har för företag och dess medarbetare, säger Jan Kaempfer, General Manager för Marketing vid Panasonic Mobile Solutions Business Division i Europa.

Vatten och värme är klassiska felorsaker  

Ny TOUGHBOOK-studie: Fel på handhållna enheter är frustrerande för personalen och kostsamt för verksamheten 2Hela 82 procent av de svenska användarna i studien upplevde att handhållna enheter är mer utsatta jämfört med andra elektroniska enheter som de använder. De allra flesta skadorna uppges orsakas av att enheterna tappas eller utsätts för varma temperaturer eller vatten. Därför är det föga förvånande att felen oftast uppges vara relaterade till batteriet, skärmen eller knapparna.

Men enheterna behöver förstås inte nödvändigtvis vara en evig källa till frustration, då de är utrustade med mängder av funktioner som bidrar till att öka de anställdas produktivitet. 46 procent uppger att de skulle bli ännu mer produktiva om deras enheter var utrustade med t ex hållbarare och mer lättlästa skärmar, hand- eller axelrem och batterier som kan bytas ut under drift.