Nya Edge-tekniken gör att företag kan dra nytta av sin egen data – om de lär sig hur de ska göra
Hem Nyheter Nya Edge-tekniken gör att företag kan dra nytta av sin egen data – om de lär sig hur de ska göra

Nya Edge-tekniken gör att företag kan dra nytta av sin egen data – om de lär sig hur de ska göra

Publicerat av: Redaktionen

Inom de närmaste två åren förutspår analysföretaget Gartner att över hälften av all data kommer att genereras vid nätverkens kant, i den teknik som är närmast användare.

Nya Edge-tekniken gör att företag kan dra nytta av sin egen data – om de lär sig hur de ska göra

Marcus Bäckrud, Sverigechef för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise

Denna massiva mängd information kan, om företagen lär sig använda den, spela en stor roll för att hjälpa dem att utvecklas.

Vi har sällan sett en sådan kraftig förändring som under det senaste året, då många verksamheter av pandemin tvingats skynda på sin digitala transformationsresa – och informationshanteringen måste nu spela en viktig roll i deras strategier för framtiden.

Data behöver inte nödvändigtvis vara värdefull i sig. Det är möjligheten att analysera den och få insikter från den som gör att det går att minska kostnader, förbättra effektiviteten och maximera affärsresultatet. Men för att verksamheter ska kunna utnyttja sin data behöver de bearbeta och lagra den på ett bättre sätt. Genom att flytta databearbetningen närmare enheterna och slutanvändarna blir det enklare att rätta sig efter lokala regler och hantera brister i applikationer. Ännu viktigare är att den enorma mängden data och IoT-lösningar kräver nätverk med topprestanda – och detta blir möjligt med hjälp av edge-teknik.

För att kunna frigöra datapotentialen vid nätverkets kant krävs ett hållbart, dynamiskt och säkert nätverk som klarar belastningen. Här är tre områden som företag behöver fokusera på för att fullt ut kunna dra nyttja av edge computing:

  1. Automatisering

Den drastiska ökningen av antalet enheter som genererar data innebär att nätverken är mer trafikerade än någonsin. Företag behöver idag säker kontroll av access från det ögonblick då enheter kopplas upp. Men med tanke på den stora mängden enheter som ansluts är manuell hantering inte längre praktiskt, och det är här artificiell intelligens (AI) kommer in i bilden.

AI möjliggör att utveckla policyer som utifrån olika parametrar, exempelvis vad gäller användarroll, enhetstyp och plats, kan ta snabba och exakta automatiserade beslut. Vid korrekt användning kan AI till och med göra justeringar innan nätverksproblem uppstår. AI-baserad analys kan säkerställa att en enhet isoleras från annan trafik så fort den börjar agera misstänksamt. Dessutom kan AI-drivna plattformar automatiseras så att IT-personalen kan fokusera mer på proaktivt arbete, innovation och mervärde.

  1. Enhetlig infrastruktur

Covid-19 har förvärrat problemen med alltför komplexa nätverk, bland annat eftersom arbetet sker från så många fler olika platser än tidigare. För att komma åt detta bör verksamheter bygga plattformar med enhetlig infrastruktur. Därigenom kan hela nätverket hanteras centralt, snarare än med separata applikationer och från olika platser. Det innebär också att IT-avdelningen slipper mycket manuellt arbete, och istället har en central plattform som gör problemlösningen smidigare och snabbare.

  1. Säkerhet

Ökningen av den mobila arbetskraften får till följd att nätverket sprids ut allt mer, bland annat eftersom anställda ofta behöver tillgång till företagsresurser på sina privata enheter och från offentliga wi-fi-nätverk som inte alltid är säkra. I och med att fler applikationer flyttar till molnet – oavsett om de sanktionerats av IT-avdelningen eller ej – har det blivit ännu mer utmanande att skydda verksamhetens data.

Givet sådana förändringar måste företag ha en säkerhetspolicy som bygger på konceptet att alla enheter, både inom och utanför nätverkets räckvidd, ska hanteras med försiktighet. I praktiken innebär detta angreppssätt att alla enheter först måste identifieras, varefter policyn ska implementeras via en brandvägg som agerar olika beroende på vilken applikation det rör sig om.

Det nya normala blir bättre med Edge-teknik

Enligt IDC kommer 55 miljarder enheter att kopplas upp till nätverk inom de närmaste två åren och de förväntas generera 79 ZB data fram till 2025. I kombination med det oåterkalleliga skiftet till en mobil arbetskraft är det lätt att förstå att IT-teamen behöver rätt verktyg för att kunna hålla jämna steg. Automatisering, enhetlig infrastruktur och rätt säkerhet är nycklarna för att frigöra den kraft som finns i Edge-tekniken.

Marcus Bäckrud, Sverigechef för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>