Nybildade Accenture Microsoft Business Group utrustar kunderna för att frodas i en tid av digital omvälvning

Accenture och Microsoft fördjupar samarbetet tillsammans med gemensamt ägda Avanade, genom lanseringen av Accenture Microsoft Business Group.

Paul Daugherty, Chief Technology & Innovation Officer, Accenture och ordförande i Avanade

Gruppen förstärker en långvarig strategisk allians och utökar kombinerade servicefunktioner, global spännvidd och gemensam lösningsutveckling för att hjälpa sina kunder att ta sig genom den digitala omvälvningen och leda förändringen av sina egna branscher. Avanade grundades år 2000 av huvudägaren Accenture tillsammans med Microsoft.

Kunder runt om i världen söker sig till Accenture, Microsoft och Avanade för nya strategier och branschlösningar för att driva innovation och tillväxt i den digitala tidsåldern. Som svar på behovet är Accenture Microsoft Business Group den hittills största partnerinvesteringen som använder Microsoft-teknikens övergripande potential. Med Avanades framgångar som bas kommer gruppen att samla över 45 000 hängivna proffs. Det är den största gruppen experter på Microsofts lösningar i världen. Med nya gemensamma produkter och tjänster byggda på Microsoft-molnet, kommer gruppens klienter att kunna engagera sina egna kunder på nya sätt, förstärka medarbetarna, omdefiniera projekt och uppfinna nya produkter och tjänster.

Accenture Microsoft Business Group, kommer att ledas av Emma McGuigan, Senior Managing Director, Accenture, där hon har haft flera ledande roller i mer än tjugo år. Adam Warby fortsätter som Vd för Avanade.

–Accenture Microsoft Business Group är ett viktigt framsteg i vårt flera decennier långa förhållande med Microsoft. Den för samman Accentures breda branscherfarenhet och skicklighet vid transformation med Microsofts kraftfulla digitala teknik och Avanades specialisering på Microsofts ekosystem, säger Paul Daugherty, Chief Technology & Innovation Officer, Accenture och ordförande i Avanade. Efterfrågan på molndriven digital transformation har aldrig varit större är nu. Vi samlar de ledande kapaciteterna hos våra företag för att möta efterfrågan och leverera innovation till våra kunder.

–Alla företag blir digitala företag. Med utgångspunkt i vårt framgångsrika partnerskap med Accenture och Avanade hjälper vi kunderna att driva innovation i stor skala och visa vägen inom sina branscher in i framtiden. Detta är kärnan i vårt uppdrag att utrusta varje person och varje organisation i världen att uppnå mer, säger Judson Althoff, vice Vd, Worldwide Commercial Business Microsoft.

–Den nya affärsgruppen samlar den ledande teknologiska innovationen och branschexpertisen från våra företag med syftet att hjälpa våra kunder att transformera sina företag och bli mer intelligenta företag, säger Bhaskar Ghosh, Group Chief Executive, Accenture Technology Services.

Eftersom digital omvälvning och innovation ofta sker branschvis, kommer Accenture Microsoft Business Group att delfinansiera funktions- och branschlösningar baserade på Microsoft-teknik, med uppdraget att erbjuda kunderna den mest omfattande uppsättningen tjänster som är inriktade på användarupplevelse, analytics och AI, molnet, säkerhet, IoT och andra viktiga områden.

För att bistå organisationer inom alla branscher lägger den nya gruppen vikt vid att hjälpa kunderna att migrera till Microsoft Azure och effektivt utnyttja kraften i data och AI, optimera Microsofts affärsprocesser med Microsoft Dynamics 365 och främja ett modernt sätt att arbeta och samarbeta med Microsoft 365.

Tillsammans har Accenture och Avanade levererat mer än 35 000 Microsoft-projekt till mer än 4 000 kunder runt om i världen, inräknat företag som Carlsberg och Canada Mortgage and Housing Corporation (CMHC), med målet att driva på deras agendor för digital transformation.

–Vårt digitala program handlar om att ge kunder och konsumenter en ännu större upplevelse när de har med Carlsberg och våra öl att göra. Vi arbetade nära med Accenture, Microsoft och Avanade för att överföra vår affärskritiska IT-infrastruktur till Microsoft Azures offentliga moln, säger Mark Dajani, CIO och SVP, Global Business Services, Carlsberg Group. Övergången omfattade mer än 150 terabyte data på 600 servrar och 200 applikationer, som nyttjas av fler än 10 000 anställda i vår västeuropeiska region. Flytten till molnet har skapat bättre överblick av vår IT-verksamhet och gjort det möjligt för oss att påskynda innovation med artificiell intelligens, DevOps och analytics.

–Inom CMHC påbörjade vi vår teknik- och affärstransformation för att våra medarbetare bättre ska kunna hjälpa kanadensare att tillmötesgå deras bostadsbehov, säger Paul Mason, Chief Information Officer, Canada Mortgage and Housing Corporation. Vårt nära samarbete med Accenture och Avanade har gjort det möjligt för oss att introducera en rad Microsoft-lösningar som hjälper oss att förändra kund- och medarbetarupplevelsen, skapa spännande nya bostadslösningar och stödja kontinuerlig utveckling. Digitalt tänkande har varit ett viktigt fokus för vårt arbete de senaste åren och den tekniska utvecklingen är en viktig del av vår företagsstrategi framöver.

Accenture och Avanade har utnämnts till Årets Microsoft Alliance Partner 14 gånger, och Accenture rankades nyligen som Number One av analysfirman HFS Research i deras Topp 10 ranking för Microsoft AI Services 2019 rapport.