När young professionals i Sverige, det vill säga studenter och akademiker i början av karriären, utnämner den arbetsgivare i landet som har högst anseende, hamnar valet på Google.
Och på topp-tio-listan finns ytterligare fem tech-bolag. Om ett par veckor lanseras Academic Works årliga rapport ”Young Professional Attraction Index”, genomförd tillsammans med Kantar Sifo. Men redan nu släpps tio-i-topp-listan på de högst ansedda arbetsgivarna.
Google är alltså det företag som fortfarande har högst anseende. De anses vara mest framgångsrika, ha bäst rykte och många young professionals skulle själva vilja jobba där. Dessa parametrar har drygt 11 000 respondenter förhållit sig till i en av marknadens absolut mest omfattande undersökningar på young professionals, Academic Works ”Young Professional Attraction Index” (YPAI).
I tillägg till frågorna kring arbetsgivarnas anseende har respondenterna dessutom med egna ord fått beskriva varför arbetsgivarna är så populära. Bland orden som förekommer ofta hos de tio företag som toppar listan finns bland annat ”Tror på och gillar produkten/tjänsten”, ”Prestigefullt” och ”Utmanande”.
– Jag tror att Google är en attraktiv arbetsgivare för young professionals därför att vi kan ge vad många söker idag; möjlighet till personlig utveckling, flexibilitet i arbetet och en organisation med tydligt syfte och möjlighet att positivt påverka både lokalt och globalt, säger Martin Eriksson, Staffing Business Partner – Nordics and Benelux på Google.
Det är tredje året som Google toppar listan. På andra plats i år ligger Tesla, som tog sig direkt in på andraplatsen redan förra året, och bronset går till Spotify, som förra året låg på en fjärdeplats. Nya för i år är The Boston Consulting Group (BCG), som tagit sig rakt upp på topp-tio-listan och därmed petar ner Facebook till en tolfteplats.
– Det är intressant att se att 6 av 10 företag på topplistan är IT- eller teknikbolag. Young professionals vill arbeta på företag som är med och utmanar marknaden och som bidrar till utveckling och innovation inom sitt område, något som ingår i många IT- och teknikbolags dna redan från start. Baserat på detta är det alltså inte konstigt att Google, med sitt globalt starka arbetsgivarvarumärke i en populär bransch, ligger kvar som etta på listan här i Sverige, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work och tillägger:
– Gemensamt för alla företag på topp-tio-listan är att de upplevs vara marknadsledande och innovativa samt att de anses ha attraktiva anställningsförmåner. De är alla duktiga på det de gör i dag och duktiga på att berätta vad de tänker göra i morgon.
TIO-I-TOPP-LISTAN, YPAI 2017:
Företag | Index | |
1 | 71,4 | |
2 | Tesla | 65,8 |
3 | Spotify | 64,6 |
4 | Apple | 62,9 |
5 | Microsoft | 62,3 |
5 | Dice | 62,3 |
7 | Ikea | 60,9 |
8 | BCG, The Boston Consulting Group | 60,8 |
9 | McKinsey & Co | 59,9 |
10 | Volvo | 57,1 |