Öka smidigheten och effektiviteten med automatiserad IT-självbetjäningsportal
Hem Nyheter Öka smidigheten och effektiviteten med automatiserad IT-självbetjäningsportal

Öka smidigheten och effektiviteten med automatiserad IT-självbetjäningsportal

Publicerat av: Redaktionen

Det stora antalet utvecklingsprojekt som genomförs inom IT kan vara överväldigande och gör det svårt att avgöra vilken som är den bästa vägen framåt för IT-avdelningen som helhet.

En bra början, som kan göra stor skillnad för både IT och slutanvändarna, är att införa automatiserad tillgång till självbetjäning för hybridresurser.

Kim King, produktmarknadschef för Cloud Management på Snow Software, delar med sig av de viktigaste fördelarna med att använda en IT-självbetjäningsportal.

En viktig lärdom under det senaste året är det affärsmässiga behovet av smidighet och effektivitet, oavsett marknadsförhållanden eller globala omständigheter. När världen nu fortsätter att hantera effekterna av den globala pandemin, och förbereder sig för framtiden, har IT aldrig haft ett större behov av att framtidssäkra sin verksamhet med verktyg som kan leverera rätt teknik i rätt tid.

Kraften i automatisering

Automation kan vara ett kraftfullt verktyg för moderna IT-organisationer som vill leverera tjänster av högre kvalitet mer effektivt. Genom automatisering kan repetitiva uppgifter och manuella godkännanden elimineras, vilket kan hjälpa organisationer att se till att man följer bästa praxis och levererar tjänster mer förutsägbart.

Oavsett var din organisation befinner sig på resan till molnet, vilken typ av applikationer ni har distribuerat eller vilken typ av infrastruktur ni använder, kan automatisering driva på förbättringar i hela IT-organisationen. Utmaningen ligger i att veta var man ska börja använda automatisering.

Börja med självbetjänad IT

Öka smidigheten och effektiviteten med automatiserad IT-självbetjäningsportal 1

Kim King, produktmarknadschef för Cloud Management på Snow Software

Automatiserad självbetjäningstillgång till teknik gör det möjligt för IT att leverera den teknik som deras intressenter förlitar sig på snabbare samtidigt som de behåller kontrollen och minskar mängden av mänskliga misstag. Det är en win-win-situation. Det skapar också en flexibel men stabil teknikmiljö som snabbt kan reagera och anpassa sig till förändrade affärsbehov, till exempel de som orsakats av de senaste förändringarna i vårt sätt att arbeta – först med en drastisk övergång till distansarbete och nu övergången till hybridarbete.

När människor idag arbetar både på kontor och på distans är det av största vikt att de anställda har tillgång till den teknik de behöver för att utföra sina jobb var som helst, och självbetjänad IT möjliggör detta. Anställda kan begära och få tillgång till de resurser de behöver när de behöver dem, hemifrån eller på kontoret.

Utan en självbetjäningsmodell kan det ta IT-avdelningen flera dagar eller till och med veckor att bemöta förfrågningar om nya tjänster, och eftersom användarna behöver dessa tjänster för att få jobbet gjort hämmas produktiviteten avsevärt när väntetiden är så lång.

Tid är pengar, och när IT-team ständigt krånglar med manuella processer har de inte tid att fokusera på viktigare affärsprioriteringar, som att genom tekniken förnya och skapa konkurrensfördelar som ökar intäkterna. Där kommer självbetjänad IT in som en värdefull resurs.

Leverera en sömlös självbetjäningsupplevelse med en hybrid molnhanteringsplattform

Ett sätt, på vilket IT kan leverera automatiserad IT-självbetjäning, är genom att utnyttja en hybrid molnhanteringsplattform, som exempelvis Snow Commander. Hybridplattformar för molnhantering kan förenkla molnhantering genom att omvandla IT-avdelningar till smidiga, effektiva funktionstjänsteleverantörer, MSP, som ger självbetjäningsåtkomst till teknik via en omfattande portal som drivs av en kraftfull arbetsflödesmotor.

Varför använda en självbetjäningsportal?

En omfattande, självbetjäningsportal låter användare begära nya virtuella maskiner eller molninstanser, alternativt begära ändringar av sina befintliga inställningar. Det sparar tid och minskar fel. En portal ger också IT-intressenter, som inte har ett konto hos molnleverantören, en realtidsvy över sin infrastrukturanvändning och sina utgifter.

Kanske kommer du att få höra invändningar som ”Kommer inte en portal att sakta ner mig?”. Men det fina med en väldesignad hybrid molnhanteringsplattform är att den kan spåra användningen för såväl användare som går genom portalen som utvecklingsteam som behöver gå direkt till molnet, så inte ens de mest agila utvecklingsteamen kommer missa ett enda steg.

Använd arbetsflödesmotorn för att automatisera uppgifter

Den andra integrerade komponenten i en hybrid molnhanteringsplattform för att möjliggöra IT-självbetjäningen är arbetsflödesmotorn som fungerar som ryggraden i en organisations strategi för automatisering av infrastruktur. En hybrid molnhanteringsplattform klarar av kraftfulla arbetsflöden som kan hjälpa till att eliminera manuella processer, och automatisera snabbare etablering och orkestrering av hybridmolninfrastruktur. Detta möjliggör i sin tur sömnlös självbetjäningsleverans och hantering av infrastruktur och applikationsresurser.

Uppgifter som är perfekt lämpade för sådan automatisering är separata, lättförståeliga, tråkiga att utföra manuellt och kräver en hög standardisering och styrning. Med en branschledande hybrid molnhanteringsplattform som Snow Commander kan du använda arbetsflödesmotorn för att automatisera uppgifter över hela livscykeln för dina infrastrukturresurser, från den första tjänsteförfrågan och tillhörande godkännandeprocess, till tillhandahållandet av den begärda resursen, ändringar i den och mycket mer.

Även om många organisationer tror att vägen till automatiserad självbetjäningsleverans av IT-tjänster kräver komplex implementering av dyra verktyg och robusta professionella tjänsteengagemang behöver det inte vara så om du väljer rätt verktyg.

En kraftfull plattform tillåter IT-avdelningen att eliminera besvärliga, manuella godkännandeprocesser som drastiskt kortar leveranstiderna. En omfattande självbetjäningsportal ger IT-avdelningen den synlighet och kontroll som behövs för att effektivt styra användningen, samtidigt som slutanvändarna får ett snabbt sätt för att på egen hand komma åt både offentliga och privata moln som inte heller bromsar ens de mest agila utvecklingsteamen.

Av Kim King, produktmarknadschef för Cloud Management på Snow Software

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>