Ökad digitalisering på fordonseftermarknaden B2C
Hem TEKNIK Ökad digitalisering på fordonseftermarknaden B2C

Ökad digitalisering på fordonseftermarknaden B2C

Publicerat av: Redaktionen

Närmare hälften av bilägarna i Sverige, Norge och Finland föredrar att boka verkstadstid digitalt, en stor ökning jämfört med för fem år sedan.

För Mekonomen Group har antalet digitala bokningar ökat med 20 procent under 2021 jämfört med året innan.

Under samma period har konsumentförsäljningen av produkter via e-handel, som står för en icke väsentlig del av bolagets totala omsättning, ökat med 40 procent.

Sedan början av 2000-talet sker försäljningen B2B på fordonseftermarknaden nästan uteslutande digitalt med stöd av digitala kataloger, system och automationer. Den digitala kundresan för bilägare har parallellt utvecklats i något långsammare takt, något som Mekonomen Group tror kommer förändras då efterfrågan exploderat.

Ökad digitalisering på fordonseftermarknaden B2C“Sedan vi lanserade vår första e-handel för konsumenter 2012 har vi ständigt utvecklat den digitala kundresan för bilägarna, bland annat med digital bokning av verkstadstjänster, mobila betalningsmöjligheter och nyckelskåp för flexibel in- och utlämning av bilen på verkstaden. De senaste åren har vi sett att efterfrågan på digitala bokningsmöjligheter och tjänster ökat markant, och att våra satsningar på området är uppskattade”, säger Petra Bendelin, Direktör för affärsutveckling och strategi på Mekonomen Group.

I Mekonomen Groups senaste billivsundersökning anger närmare hälften av bilägarna i Sverige, Norge och Finland att de föredrar digitala bokningsalternativ. Övriga föredrar att boka verkstadstid via telefon eller via fysiskt besök i verkstaden.

”I vår, liksom i många andra branscher, är den sömlösa digitala kundresan viktig för att attrahera kunderna. Vi kommer fortsätta att utmana vårt sätt att tänka för att möjliggöra mobilitet och stärka vår position som marknadsledare. Teknikskiften har präglat vår bransch i alla tider där omställning och anpassning till den senaste tekniken är en del av vårt DNA. Inte minst är vi mitt uppe i att rusta för den stundande elektrifieringen för att säkerställa att vi blir den självklara partnern även för alla elbilsägare”, säger Petra Bendelin.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00