Ökat intresse för e-sport lockar till investeringar

Intresset för E-sport fortsätter att växa kraftigt. Nya siffror från Mediavision visar att omkring 650 000 nordbor tittar på e-sport varje dag.

Under Q4 2017 spenderade e-sport-följarna i snitt cirka 100 minuter per dag i tittartid, vilket är en ökning med 20 minuter jämfört med året innan. Mediavision tror att en stor anledning till ökningen kan vara att kvalitén på materialet som skapas ständigt blir bättre.

Även antalet betalande tittare fortsätter öka och under det fjärde kvartalet 2017 beräknades en av fem e-sport-tittare betala för sändningar, vilket är en ökning med hela 40 % jämfört med samma period året innan.

”Den ökande andelen betalande tittare pekar på att konsumtionen sakta är på väg att mogna. Samtidigt är gruppen konsumenter som står beredda att betala för innehållet betydligt större än de som i dag betalar. Detta ser vi som en tydlig markör för utvecklingspotential”, uppgav Mediavisions analytiker Torbjörn Axelsson i ett pressmeddelande tidigare i våras.

Mr Green starar nytt e-sportbolag med Gamingzone

Det ökande intresset har lett till att många spelbolag hoppat på e-sportrenden.

För bara ett par dagar sedan avslöjade spelbolaget Mr Green att man, i samarbete med Gamingzone Entertainment, ska lansera en ny plattform för e-sportfantaster. Plattformen är tänkt att fungera som ett community med bl.a. underhållning och nyheter från e-sportvärlden. Lansering av sajten planeras att ske under hösten 2018.

Även Svenska Spel har under en längre tid varit intresserade av att satsa på e-sport. Redan år 2016 kunde techsajten Breakit avslöja att det statligt ägda spelbolaget lämnat in en ansökan till regeringen om att få erbjuda e-sportbetting.

”Företeelsen vadhållning på e-sport förväntas växa de kommande åren, och med anledning av det bör Svenska Spel få möjlighet att erbjuda vadhållning på e-sport som ett mer ansvarsfullt alternativ till de utlandsbaserade spelbolagens utbud”, stod det i Svenska Spels ansökan till regeringen.

I dagsläget är det dock bara de utlandsbaserade spelbolagen som tillhandahåller spel på e-sport. Detta beror på att de utländska spelbolagen inte omfattas av det svenska spelmonopolet. Dessa bolag även möjlighet att erbjuda sina spelare betting- och casinobonusar vid insättningar, samt vara mer aggressiva i marknadsföringen.

Andra exempel på spelbolag som satsat mycket på e-sportbetting är Unibet, LeoVegas och Bethard.

Mediebolag satsar inom e-sportsbranschen

Även inom mediebranschen har potentialen för e-sport uppmärksammats.

Ett exempel är gratistidningen Metro, som tidigare uttryckt att man vill bli ledande i bevakning av e-sport och rekryterat Emil ”Heaton” Christenssen och Zainab ”zAAz” Turkie som krönikörer.

Även MTG har gjort storsatsningar inom e-sportsbranschen. Redan 2015 köpte bolaget upp DreamHack för omkring 250 miljoner kronor, och för drygt en månad sedan presenterade MTG sin senaste e-sportsatsning: ett e-sportmagasin på företagets Viafree-plattform. Tanken är nu att man på ska kunna ta upp kampen med den Amazonägda streamingtjänsten Twitch, som i dagsläget dominerar marknaden.

Dessutom är det fler företag som vill synas i e-sport sammanhang. I den nationella undersökningen ”Sponsring i Sverige 2017”, framtagen av sponsringsbyrån Pack Train, framgick det att e-sport är branschen där sponsring ökar mest.

Det svenska Influencer-nätverket Cube har hakat på trenden och lanserade nyligen en storsatsning inom e-sport.

”Det här är vår största satsning inom en ny kategori sen vi startade Cube. Det gör att vi över en natt blir vi extremt konkurrenskraftiga gentemot andra företag på marknaden”, säger Cubes vd Olof Lindblom till Breakit.