Oracle ökar takten i kundprojekten – transformation står på schemat

Ett tecken på att Oracle genomgår en förvandling är en ny verksamhet med snabba transformationsprojekt hos kunderna. Neil Sholay som är ansvarig i Europa berättar att tonvikten ligger på att lösa verkliga problem och att skapa driftsmässiga lösningar.

Neil Sholay, Vice President of Digital and Innovation, Oracle EMEA

Oracles Neil Sholay beskrivs av sina kollegor som ”en legend på Oracle”. Numera är han Europachef för ”innovation och insikter”. I praktiken basar han för ett team som genomför transformationsprojekt hos kunder. Det innefattar så klart teknik, men mest handlar det om förändringsarbete hos kunderna, gällande affärsmodeller, affärsprocesser och kundernas verksamheter i stort. Sådant som managementkonsulter brukar ägna sig åt.

IT-kanalen träffar Neil Sholay under eventet Oracle Modern Business Summit i Stockholm nyligen och frågar hur stor organisation han är chef över. Det är hemligt, men han berättar i alla fall vad man gör:

– Vi har funnits i två år och genomför över 100 projekt per år. De varierar i storlek och tid, det kan vara allt från tre till 15 personer från oss inblandade och det kan ta allt från sex veckor till sex månader, berättar han. I medel handlar det om mellan tolv och 14 veckor.

Poängen är att man tar fram en fungerande ny lösning, ofta för helt nya tjänster eller produkter hos kunderna. Neil Sholay understryker att det inte handlar om prototyper, utan om fungerande lösningar. Nyckelorden för arbetet är innovation och nyfikenhet. Det handlar alltså om nytänkande, eller transformation som är modebegreppet som är i ropet i dag.

– Vi tar inte betalt för det inledande arbetet. Men hälften av projekten resulterar i intäkter för oss och hälften av dem leder till lanseringar av nya erbjudanden för våra kunder. I vissa fall blir det flera liknande projekt hos kunden, säger Neil Sholay.

De här beskrivningarna kopplar kanske inte de flesta till den traditionella bilden av Oracle som ett företag som levererar databaslicenser på löpande band. Vad tycker folket på Oracles databasavdelning?

– Det är fem år sedan vi organiserade oss på det sättet, efter olika produkter. Vi tar in folk från olika delar av företaget i våra projekt, efter behov. När vi drog i gång den här nya typen av projekt så trodde vi att vi skulle få kämpa mot den traditionella bilden av Oracle, men det har inte varit så tufft som vi trodde. När kunder ser att vi kan lösa verkliga problem tänker de inte på hur det var förut.

Under ett föredrag på eventet lyfter Neil Sholay fram att transformation handlar om tre huvudpunkter:

  • Kläcka idéer.
  • Ta fram lösningar.
  • Adressera verkliga problem.

Neil Sholay tycker att många som jobbar med digital transformation brister i att adressera verkliga problem. Då genereras inte verkligt värde. Ska man se verksamheten med transformationsprojekt som ett sätt för Oracle att generera nya molnkunder?

– Vi kör pilotprojekt på Oracle Cloud och ser så klart gärna att kunderna kör skarp drift på vår molnplattform. Men det finns inga kontraktsmässiga krav på att använda våra molntjänster, fast i praktiken upplever kunderna det som smidigt att göra det. Det har bara hänt två gånger att kunder valt andra molnplattformar i slutändan.