Det innebär enklare drift av multimoln.
Oracle Cloud Infrastructure tillsammans med ServiceNows IT Operations Management Visibility gör att företag kan använda en enda plattform för att administrera, automatisera, orkestrera och optimera sina IT-miljöer
Oracle meddelar att ServiceNow som är den ledande leverantören av verktyg för att hantera digitala processer och arbetsflöden nu stödjer Oracle Cloud Infrastructure (OCI). Det innebär att företag och organisationer kan använda sina existerande serviceportaler och applikationen IT Operations Management (ITOM) Visibility från ServiceNow för att få åtkomst till och administrera resurser på OCI och andra populära publika molnplattformar.
Oracle Cloud fortsätter att växa och omfattar nu 29 geografiska regioner, Oracle Government Cloud och sju regioner med snabba förbindelser (interconnect) mellan Oracles moln och Microsoft Azure. Lägg till det att Oracle erbjuder det mest kompletta stödet för hybridmoln.
Många globala företag väljer ServiceNows plattform för att hantera IT-tjänster (IT Service Management, ITSM) och IT-drift (IT Operations Management), inte minst publika molntjänster. Med integrationen mellan Oracles moln och ServiceNows lösningar kan företagskunder nu få insyn i och hantera infrastruktur-, plattforms- och container-resurser på OCI, med hjälp av ServiceNows ITOM Visibility, som de även kan använda för att hantera andra molnresurser.
– Företagskunder satsar allt mer på multimoln och behöver enkla verktyg för att hantera olika molnresurser. Samarbetet med ServiceNow är ett stort steg för alla våra kunder som har behov av affärskritiska applikationer, liksom det är för andra stora molnleverantörer. Nu kan kunderna utnyttja sina existerande serviceportaler från ServiceNow för att få insyn i och hantera alla sina molnresurser, även de från Oracle”, säger Scott Twaddle, ansvarig för produkter, branschlösningar och partnerskap för Oracle Cloud Infrastructure.
Med ServiceNows lösningar kan kunder inventera och analysera användning av resurser i Oracles moln. Alla resurser i Oracles moln registreras i databasen som hör till ServiceNows lösningar. De kan sedan användas för att övervaka tillgänglighet, drift och supportnivåer för de olika resurserna. Det går vidare att övervaka individuella körningar (workloads) på Oracles moln och se var de fyller för funktion i IT-miljön.
– Med den den här integrationen gör ServiceNow och Oracle så att kunderna enkelt kan höja produktiviteten för distribuerade team. Det innebär att de kan leverera produkter och tjänster snabbare, och skapa bra förutsättningar för de anställda var de än befinner sig. Våra gemensamma kunder får sömlöst tillgång till det bästa av båda världar, vilket gör att de kan maximera värdet av sina molninvesteringar och använda AI för att agera proaktivt” säger Jeff Hausman, chef för drift av flera tjänster, säkerhet och datahantering på ServiceNow.
Bland kunder som redan drar nytta av integrationen mellan Oracle och ServiceNow märks Network Rail som sköter om driften av 20 av Storbritanniens största järnvägsstationer. Företaget sköter även om, och utvecklar, landets järnvägsinfrastruktur som består av 3 200 mil järnvägsspår, 30 000 broar, tunnlar och viadukter, samt tusentals signalinstallationer och järnvägskorsningar.
– På Network Rail använder vi ServiceNow för att hålla reda på våra system och resurser. Vi är väldigt glada över att vi kan övervaka våra lösningar på Oracle Cloud Infrastructure. Vi ser fram emot att öka vår användning av båda företagens produkter, för att kunna serva våra kunder och vår driftspersonal, säger Iain Sear, ansvarig för infrastruktur för databaser och mellanprogram på Network Rail.