Orange presenterar tjänst för skötsel av data- och telekomleveratörer

Får allt att fungera end-to-end i kundens ekosystem.

Alex Rigaldo som är affärsutvecklingschef och ansvarig för MSI på Orange Business Services

Det franska bolaget Orange Business Services har i ett avseende tagit ett helt eget grepp om marknaden. De har ett erbjudande som går ut på att de hjälper kunder att administrera och sköta alla externa tekniska lösningar åt dem. Tjänsten heter Multisourcing Service Integration, MSI, och är bra för bolag som använder lösningar från flera olika partners och som ska fås att fungera med varandra end-to-end. När Orange sköter det tekniska gentemot externa leverantörer får kunden loss resurser som de använder till att fokusera internt på egen digital transformering – medan sköter integration och drift av externa tjänster.

Det här är också, förutom samordningshjälpen i sig, ett bra tillfälle för ett företag att prova Orange för första gången om man inte gjort så förut. Kunderna är stora internationella företag.

IT-Kanalen pratade med Alex Rigaldo som är affärsutvecklingschef och ansvarig för MSI på Orange Business Services, och han säger att man erbjuder tjänsten till globala företag. Man har redan några kunder i Norden, i Finland och Danmark. Men, inte ännu i Sverige.
Två kunder som Alex kan nämna är Siemens och Sony. Och nyligen Mars, företaget som ligger bakom just chokladen Mars och långt många fler kända konfektyr- och matvarumärken, använder nu Oranges SD-WAN- och MSI-lösningar.

Tjänsten fungerar väl på end-to-end

“Vi är globalt ledande inom telekommunikation för företag,” säger Alex. “Vi har 4000 kunder varav 2200 i Europa och vi gör redan service- och systemintegration för kunder. Vi jobbar med multinationella företag och är själva också stora,” säger han.

Dessutom är Orange innovationsdrivet. Man utvecklar och har 7000 patent. Det finns en avdelning som heter Orange Lab.

“Innovation är i vårt DNA,” säger Alex. “Vi har 2200 molnexperter över hela världen och säkerhet är ett viktigt område för Orange.”

Orange hjälper redan till med att sköta hela dataresan åt kund. De kan exempelvis sköta lagring och analysera. Man har stor kapacitet inom analys. Det går att jobba med AI och maskininlärning.

“Vi gör allt som hjälper en kund att få till en hel cykel inom datahantering. Det gör vi i samarbete med kunden,” säger Alex. “Vi bygger lösningen.”

MSI är en intressant tjänst när man ska få lösningar från många olika aktörer att samverka, då  svårigheter lätt uppstår, säger Alex. Vi vill lösa det. Vi förenklar och integrerar de olika leverantörernas lösningar. Det gäller alla olika leverantörer för data, mobilsamtal och vanlig telefoni.

“Vi hanterar hela ekosystemet å en kunds vägnar,” säger Alex. “Vi integrerar allt fullt ut.”

Man ska minnas att serviceintegration kan vara något som ligger långt från en kunds kärnverksamhet. Det blir lätt komplicerat när man anlitar många olika leverantörer.

Orange har verktygen som gör det svåra enkelt. End-to-end fås att fungera.

Orange hanterar all extern kommunikation genom en punkt. Orange använder ett eget verktyg och ett gränssnitt.

“Vi ersätter inte serviceleverantörerna utan löser helt enkelt serviceintegrationen oavsett leverantör,” säger Alex. “Vi undersöker hur systemen kan fås att fungera end-to-end och det blir väldigt effektivt för användaren.”

“Det är en väldigt bra sak för en kund att deras personal istället kan fokusera på sin interna digitala transformation.”

När det gäller kostnaden, säger Alex, så blir det visserligen inledningsvis ett påslag men över tid innebär tjänsten en stor besparing. Att anlita Orange till MSI kan också betyda att du faktiskt får en bättre serviceintegration när det gäller kommunikationen (linorna) in och ut än vad du haft förr, säger Alex.

Orange har en färdig lösning. Supporten är på plats. Orange sköter bevakningen och gör analyser. Man hjälper till med skötseln (“governance”) och kontakterna.

Skötseln man erbjuds gäller alla olika nivåer

En annan aspekt är att kund slipper dyrbar investering i robotar (Robotic-Processed-Automation) och så kallad AI for Ops.

Alex förklarar att ett nytt samarbete med en ny kund brukar gå till så att kund och Orange “skuggar” varandra. Först efter en tid börjar man överföra kundens processer till SD-WAN. Man ser till att behålla tredje parts funktion enligt hur den ser ut. Allt detta görs också så att kunden ser vad Orange gör.

När Sony köpte MSI-tjänsten var de en helt ny kund för Orange. Samtalen med Sony handlade i praktiken mycket om hur och när man skulle lägga över skötseln på serviceleverantörer.

Orange kan sköta alla enheter åt Sony och på alla nivåer.

“Alex hoppas förstås att någon svensk kund ska prova MSI, avslutar han”