Origina satsar på Sverige – ska utmana dyra mjukvaruunderhåll
Hem NYHETERFÖRETAGSNYHETER Origina satsar nu på Sverige – ska utmana dyra mjukvaruunderhåll

Origina satsar nu på Sverige – ska utmana dyra mjukvaruunderhåll

Publicerat av: Redaktionen

Origina, världsledande inom tredjepartsunderhåll för IBMs mjukvaror, satsar nu på Sverige.

Verksamheten leds av Tobias Granelli som tidigare arbetat för bland annat Cgit och IBM.

 Sverigekontoret kommer också stöttas av branschveteranen Kjell Olsson, som tidigare bland annat medgrundat Shibuya Crossing och nu är styrelsemedlem för Free ICT Europe, som arbetar för att europeiska organisationer ska kunna få välja IT-leverantörer mer fritt.

“Under lång tid har den svenska marknaden dominerats av stora globala aktörer som erbjudit ogynnsamma supportavtal till svenska kunder. Därför är det dags att erbjuda ett alternativ till dessa begränsande och dyra supportmöjligheter,” säger Tobias Granelli, ansvarig för Origina i Sverige.

Svenskar ska få välja

Origina satsar på Sverige – ska utmana dyra mjukvaruunderhållMedan tredjepartssupport blivit vanligt förekommande i andra delar av världen är det fortfarande relativt okänt hos många i svenska IT-branschen.

Kortfattat innebär det att organisationer istället för att vara fast i begränsande supportavtal hos de stora bjässarna istället själva bestämmer sig för vem de vill ha som supportpartner för de lösningar som de köpt. Det ger kunder möjlighet att sänka kostnaderna, få bättre support och i många fall hålla igång versioner av lösningar längre, även efter att tillverkaren bestämt sig för att inte längre stötta versionen.

“Det handlar om rätten att välja den support som passar dig bäst, och genom att lansera Origina i Sverige kan vi ge svenska organisationer ett verkligt alternativ till de traditionella supportavtalen som finns på marknaden,” säger Kjell Olsson.

En stor kostnad för många

Frågan om vem som underhåller IT-lösningar i en organisation spelar stor roll. Siffror visar att årliga underhållskostnader ofta kan kosta 20 procent av det ursprungliga inköpspriset. Det innebär att företag dubblerat sina kostnader för en applikation inom fem år.

“Ju längre en organisation använder en applikation, ju dyrare blir den totala ägandekostnaden, vilket resulterar i att många organisationer avpolleterar lösningar tidigare än de egentligen skulle vilja,” säger Tobias Granelli. ”Vi kan göra stor skillnad, i genomsnitt sparar våra kunder 30-50 procent av de underhållskostnader som de annars skulle betalat till IBM.”

Långt ifrån en startup

Men det handlar inte bara om kostnadsbesparingar. Origina erbjuder organisationer skräddarsydd support som skapar mervärde och bidrar till bättre, stabilare och säkrare applikationer. Origina har redan några kunder i Norden och kommer nu satsa på att få fler lokala organisationer att få upp ögonen för hur mycket de betalar i support och vad de faktiskt får för pengarna.

“Våra inledande samtal med svenska organisationer har varit väldigt positiva, vi märker att många är hungriga efter något nytt som utmanar de etablerade aktörernas dominans, och många gillar också att vi knappast är någon startup utan faktiskt är rankade som ledare inom vårt gebit av experter som Gartner och Forrester,” säger Tobias Granelli.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00