Över hälften av all e-handel gjordes via mobilen inför och under julhandeln

Över hälften av all e-handel gjordes via mobilen inför och under julhandeln

Över hälften av all e-handel gjordes via mobilen inför och under julhandeln 1Salesforce delar idag med sig av rapporten 2019 Holiday Shopping Report som avslöjar trender, data och insikter som varumärken och detaljhandlare behöver för att förbereda sig inför shoppinghögtiderna 2020.

Rapporten visar att hälften av all e-handel genomfördes innan 3 december och att tio procent av alla digitala köp kom från AI-drivna rekommendationer.

Rapporten är baserad på data från över hundra miljoner globala konsumenter och ger marknadsförare nödvändiga insikter inför 2020.

Totalt spenderade konsumenterna åtta procent mer under 2019 års shoppinghögtid, med en global intäkt om 723 miljarder dollar.

Försäljningen under Cyber Week slog nya rekord där de globala digitala intäkterna ökade med 15 procent, motsvarande 143 miljarder dollar. I Norden stod Cyber Week för 40 procent av den totala försäljningen mellan 19 november fram till 26 december. Detta kan jämföras med det globala snittet om 36 procent.

“Detaljhandlare som satsade på click-and-collect blev årets vinnare inför och under julen 2019” säger Lars Grœnkjaer, retailexpert på Salesforce. “I år måste e-handlare hitta nya sätt att integrera den flexibla upplevelsen som mobilen medför med den fysiska butiken för att skapa en bättre shoppingupplevelse.”

Click-and-collect är ett vinnande koncept

Detaljhandlare med e-handel som erbjuder sina kunder att shoppa online för att sedan hämta varan i en fysisk butik lyckades bättre än konkurrenterna under 2019. Dessa detaljhandlare hade 56 procent fler aktiva shoppare – som använde sökfunktionen, la till en vara i kundkorgen eller påbörjade betalning – under de fem sista dagarna innan jul.

E-handlare ökar sina intäkter med hjälp av AI

AI-styrda produktrekommendationer ledde till att antalet ordrar ökade med 10 procent och intäkter med fem procent under årets stora shoppinghögtid.

Rapporten visar att mobilen fortsätter att vara den absolut viktigaste enheten både vad gäller trafik och antalet köp. Bland nordiska konsumenter kom fler än hälften av alla köp (52 procent) från mobilen. På juldagen stod mobilen för hela 80 procent av trafiken och 65 procent av alla köp.