HP Enterprise rustar för att möta krav som digitaliseringen för med sig: högre innovationstakt, ökad säkerhet och inte minst tajtare partnersamarbeten. Sverige-vd:n Kjell Ahlzén målade bilden under en kund- och partnerträff där bland annat HPE Synergy presenterades.
Det var första gången som Kjell Ahlzén klev upp på ett event framför kunder och partner som Sverige-vd för HP Enterprise, HPE, efter delningen av bolaget som skedde den 1 augusti. Platsen var Fotografiska muséet i Stockholm och han skulle komma att prata om det nya bolaget, men framför allt om de nya utmaningar kunder världen över står inför. Och förstås hur HP Enterprise med partner står beredda att hjälpa dem möta utmaningarna.
– Vi pratar ofta om nya aktörer som Über och Etsy och Facebook när vi vill illustrera den förändring som sker mot det vi kallar idésamhället. Men den rör ju inte bara dem, utan i hög grad också sedan länge etablerade bolag i alla branscher. De måste också anpassa sig och utnyttja kraften i förändringen, konstaterade han.
Ny teknik krävs
Kärnan i utmaningen för företag i det som HPE kallar idésamhället är att kunna omsätta idéer snabbare än man kunnat göra tidigare. Och för att göra det krävs i hög grad ny teknik.
Många av HPE:s kunder arbetar redan för att möta utmaningen, enligt Kjell. Men med den nya giv från leverantören som hans tal kretsade runt kommer de att få ännu bättre möjligheter.
Det nya kallas HPE Synergy och Kjell beskriver det som infrastruktur som kod. I praktiken innebär det en slags ultraflexibilitet i it-infrastrukturen, där lagring, bandbredd och beräkningskapacitet är ”flytande pooler”.
– En av nycklarna är snabbhet i utveckling och lansering.
Medan äldre applikationer kanske inte behöver röras eller ens ska röras mer än någon eller några gånger per år är kraven på kundtillvända, molnbaserade applikationer – Kjell kallar dem Cloud native – extremt höga. Där kanske man vill släppa tio releaser i veckan, förklarar han, eftersom företag hela tiden tävlar om kunder genom att erbjuda de senaste funktionerna och göra det på ett så attraktivt sätt som möjligt.
Partner behöver ny kunskap
Och det ska alltså bli möjligt tack vare HPE Synergy. Om det görs på rätt sätt.
– Det här ställer höga krav på hur våra partner skaffar sig ny kompetens, men vi finns förstås med i det också och hjälper dem med utbildningar och att förstå det nya.
Det andra området han skulle ta upp inför de församlade kunderna och partnerföretagen handlade om nätverk och här fick han god anledning att lyfta fram HPE:s förvärv av Aruba Networks.
Aruba-teknologin kan hjälpa kunderna att möta utmaningarna som det stora antalet enheter i nätverken innebär. Enheter som ibland är företagsdatorer, ibland privata egna mobiler och ibland till och med enheter som inte alls har med företaget att göra.
– Med Arubas Clearpass-teknologi går det att hantera alla de här enheterna och se till att säkerheten upprätthålls, eller stärks.
Han lyfte också samarbetet med Ericsson, som innebär att man bygger nya typer av accesspunkter som kombinerar mobil- och wlan-uppkopplingar.
Säkerhet måste in i koden
Säkerhet i ett bredare perspektiv var ytterligare en punkt under Kjell Ahlzéns tal.
– Det finns två olika typer av organisationer. De som vet att de blivit hackade och de som ännu inte upptäckt det. Och förändringen mot allt mer molnbaserade applikationer innebär att vi måste tänka om. Säkerhet måste byggas in i koden, sa han och la också till att systemen måste börja analysera trafikmönster för att i högre grad upptäcka risker.
Kjell hade tydliga budskap till kunderna och leverantörens partner. De handlade förvisso en hel del om specifika produkter men framför allt om detta: HP Enterprise är på banan efter delningen av HP och bolaget är redo att tillsammans med partner leda kunderna mot högre konkurrenskraft. Oavsett om det rör sig om nya, snabbfotade aktörer eller gamla, etablerade industribolag.