Partners roll som strategisk rådgivare i den digitala ledarens tid
Hem ITKONSULTFÖRETAG Partners roll som strategisk rådgivare i digitala ledarens tid

Partners roll som strategisk rådgivare i digitala ledarens tid

Publicerat av: Redaktionen

Alla moderna verksamheter är nu digitala.

Det gångna året har, liksom det föregående, tvingat många organisationer att snabba på sin digitala transformation för att fortsätta vara konkurrenskraftiga i det digitala landskapet.

Det ökade digitala fokuset gör det nödvändigt för verksamhetsledare att förstå IT– och som tur är gör många av dem också det. En studie från VMware visar att 70 procent av företagsledare i EMEA anser att ledartjänster bör tillsättas av personer med IT-bakgrund, såsom applikations- eller mjukvaruutvecklare. 50 procent av de tillfrågade anser att IT-kunniga ledare gör verksamheter effektivare, 42 procent anser att de får företag att prestera bättre, 40 procent att de ökar företagets innovationspotential, och 37 procent anser att det leder till bättre kundupplevelser att tillsätta en IT-kunnig person på en chefsposition.

Vad betyder då detta för partner, som tillhandahåller expertis och lösningar inom IT? Innebär den nya tidens IT-kunniga chefer större möjligheter, eller ökade utmaningar för kanalen?

Den IT-kunniga CEO:ens tid

Partners roll som strategisk rådgivare i den digitala ledarens tidJo, visst; IT-kunniga ledare leder ofta till ökade IT-investeringar. Men frågan om exakt vilka investeringar som ska prioriteras – vilket kan föra företaget i en mängd olika riktningar – kvarstår. Många av våra partner pratar med sina kunder om sin digitala plattform för att säkerställa att de tillhandahåller de tjänster kunden behöver – och ger sina medarbetare bästa möjliga förutsättningar för att leverera bra resultat. Men för att kunna implementera detta på bästa möjliga sätt behövs det hjälp – och det är här den verkliga möjligheten för kanalen nu ligger.

Det är nu det gäller att bli IT-partner

Företag med verklig IT-förståelse kommer att vara tydligare framöver med vad de förväntar sig av sina partner. När de gör IT till verksamhetensfokus vet de vad som står på spel: 80 procent av applikationsutvecklare och företagsledare i EMEA inom IT-branschen uppger till exempel att de inte kommer kunna leverera bästa möjliga kundupplevelse om de inte moderniserar sina applikationer på ett lyckat sätt. Det är därför nödvändigt att man som partner är medveten om att fokus bör ligga i kundens resultat – och att man bör tala samma språk som dem, för att åstadkomma dessa. Det gäller att man både förstår IT:ns roll i detta – och att man kan presentera en strategi som ger partnern möjlighet att utnyttja sin erfarenhet och kunskap för att hjälpa kunden.

Detta gör man bäst genom att fråga sina kunder frågor som: hur skapar ni en multikanalsupplevelse? Hur kan flera moln hjälpa er leverera de applikationer som kunderna behöver? Hur får man fram de digitala verktyg som behövs i den omfattning medarbetarna behöver dem?

En strategisk rådgivare för kunniga ledare

Att skapa dessa dialoger, i vilka man formulerar affärsmål och inte bara pratar om att effektivisera, är inget som går att göra över natt. Det krävs investeringar i träning och certifiering, från leverantörer som VMwares Master Services Competencies. Det här är inget nytt – behovet har alltid funnits. Det som är nytt är tempot: företag måste nu veta vad de kan leverera idag – och imorgon.

Genom att leverera kunskap och support kan parter ta steget från leverantör till strategisk rådgivare, till branschledare, med fokus på hur IT hjälper företaget att uppnå sina affärsmål, och inte bara på själva tekniken. Om det är något vi vet så är det att IT-kunniga ledare behöver kunniga rådgivare mer än någonsin. Om de vill använda sin IT strategiskt över hela organisationen, om de vill skapa en miljö

som levererar moderna applikationer som ger kunderna servicen de förväntar sig, så måste ledare kunna få snabb tillgång till relevanta verktyg. En sådan situation är enbart möjlig att skapa genom strategisk rådgivning från erfarna konsulter.

Claes Sandahl, Manager System Engineering, VMware

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>