Paysons e-handelsindikator visar: Det våras för e-handeln

Paysons e-handelsindikator visar: Det våras för e-handeln

Publicerat av: Redaktionen

Internethandeln fortsätter att växa i Sverige och branschen tror på en stark utveckling under 2017.

Mer än varannan av svenska e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år Paysons e-handelsindikator visar: Det våras för e-handelnoch hela 84 procent väntar sig tillväxt under de kommande tre månaderna. Det visar Paysons e-handelsindikator som nyligen genomfördes bland drygt 600 svenska e-handlare.

Paysons senaste e-handelsindikator visar att e-handlarna ser positivt på den närmsta framtiden. Sex av tio tror nämligen på en ökad försäljning under 2017 jämfört med fjolåret. Dessutom svarar hela 41 procent av e-handlarna att de väntar sig en stark eller mycket stark tillväxt under de kommande tre månaderna. Endast en procent spår en negativ tillväxt under samma period.

– Den svenska e-handeln fortsätter att växa i snabb takt och därmed ökar även konkurrensen på marknaden. Undersökningen visar också att e-handlare upplever hård konkurrens som det största hotet mot deras tillväxt. Det är därför tydligt att företagen behöver fortsätta att utvecklas i allt från produktutbud och tjänster till marknadsföring och betalningslösningar, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Teknik i topp när e-handlarna spår framgång
När e-handlarna får lista de branscher de tror har störst potential under 2017 hamnar hemelektronik i topp. Tätt därefter kommer kläder och skor samt skönhet och hälsa. Även livsmedel, en bransch som vuxit sig allt starkare under 2016, finns med på topplistan. Den bransch e-handlarna tror minst på är böcker och media.

Här är branscherna e-handlarna tror mest på inför 2017:

  1. Hemelektronik                   22 %
  2. Kläder & skor                      17 %
  3. Skönhet & hälsa                 17 %
  4. Livsmedel                            11 %
  5. Sport & fritid                      10 %


E-butikernas tillväxt:

Senaste 3 mån Kommande 3 mån
Mycket stark 5 % 6 %
Stark 27 % 35 %
Svag 34 % 43 %
Ingen tillväxt 30 % 14 %
Negativ tillväxt 4 % 1 %


Hur tror du att din försäljning under 2017 kommer att bli jämfört med fjolårets?

Totalt
Mycket bättre än fjolåret 14 %
Bättre än fjolåret 47 %
Ungefär samma som fjolåret 29 %
Sämre som fjolåret 5 %
Mycket sämre än fjolåret 1 %
Vet ej 3 %
Hade ingen försäljning under fjolåret 2 %


Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt de kommande tre månaderna?

Totalt
Hård konkurrens på marknaden 38 %
Ineffektiv/ingen marknadsföring 37 %
Låg efterfrågan för produkt/tjänst 15 %
Låg konvertering 14 %
Konjunkturläget på marknaden 14 %
Bristande betallösningar 11 %
Dålig utformning och design av sajten 10 %
Problem med lagerhållning 8 %
Politiska beslut 7 %
Problem med logistik och leverans 6 %
Bristande kundservice 2 %
Problem med rekrytering 1 %
Annat 8 %
Ingenting 6 %
Vet ej 11 %


Vilken bransch tror du kommer att gå starkast online under 2017?

Totalt
Hemelektronik 22 %
Kläder & skor 17 %
Skönhet & hälsa 17 %
Livsmedel 11 %
Sport & fritid 11 %
Heminredning 9 %
Barnartiklar & leksaker 5 %
Böcker & media 4 %
Byggvaror 4 %

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00