Internethandeln fortsätter att växa i Sverige och branschen tror på en stark utveckling under 2017.
Mer än varannan av svenska e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år och hela 84 procent väntar sig tillväxt under de kommande tre månaderna. Det visar Paysons e-handelsindikator som nyligen genomfördes bland drygt 600 svenska e-handlare.
Paysons senaste e-handelsindikator visar att e-handlarna ser positivt på den närmsta framtiden. Sex av tio tror nämligen på en ökad försäljning under 2017 jämfört med fjolåret. Dessutom svarar hela 41 procent av e-handlarna att de väntar sig en stark eller mycket stark tillväxt under de kommande tre månaderna. Endast en procent spår en negativ tillväxt under samma period.
– Den svenska e-handeln fortsätter att växa i snabb takt och därmed ökar även konkurrensen på marknaden. Undersökningen visar också att e-handlare upplever hård konkurrens som det största hotet mot deras tillväxt. Det är därför tydligt att företagen behöver fortsätta att utvecklas i allt från produktutbud och tjänster till marknadsföring och betalningslösningar, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.
Teknik i topp när e-handlarna spår framgång
När e-handlarna får lista de branscher de tror har störst potential under 2017 hamnar hemelektronik i topp. Tätt därefter kommer kläder och skor samt skönhet och hälsa. Även livsmedel, en bransch som vuxit sig allt starkare under 2016, finns med på topplistan. Den bransch e-handlarna tror minst på är böcker och media.
Här är branscherna e-handlarna tror mest på inför 2017:
- Hemelektronik 22 %
- Kläder & skor 17 %
- Skönhet & hälsa 17 %
- Livsmedel 11 %
- Sport & fritid 10 %
E-butikernas tillväxt:
Senaste 3 mån | Kommande 3 mån | |
Mycket stark | 5 % | 6 % |
Stark | 27 % | 35 % |
Svag | 34 % | 43 % |
Ingen tillväxt | 30 % | 14 % |
Negativ tillväxt | 4 % | 1 % |
Hur tror du att din försäljning under 2017 kommer att bli jämfört med fjolårets?
Totalt | |
Mycket bättre än fjolåret | 14 % |
Bättre än fjolåret | 47 % |
Ungefär samma som fjolåret | 29 % |
Sämre som fjolåret | 5 % |
Mycket sämre än fjolåret | 1 % |
Vet ej | 3 % |
Hade ingen försäljning under fjolåret | 2 % |
Vad av följande tror du kommer att påverka tillväxten för din e-handel mest negativt de kommande tre månaderna?
Totalt | |
Hård konkurrens på marknaden | 38 % |
Ineffektiv/ingen marknadsföring | 37 % |
Låg efterfrågan för produkt/tjänst | 15 % |
Låg konvertering | 14 % |
Konjunkturläget på marknaden | 14 % |
Bristande betallösningar | 11 % |
Dålig utformning och design av sajten | 10 % |
Problem med lagerhållning | 8 % |
Politiska beslut | 7 % |
Problem med logistik och leverans | 6 % |
Bristande kundservice | 2 % |
Problem med rekrytering | 1 % |
Annat | 8 % |
Ingenting | 6 % |
Vet ej | 11 % |
Vilken bransch tror du kommer att gå starkast online under 2017?
Totalt | |
Hemelektronik | 22 % |
Kläder & skor | 17 % |
Skönhet & hälsa | 17 % |
Livsmedel | 11 % |
Sport & fritid | 11 % |
Heminredning | 9 % |
Barnartiklar & leksaker | 5 % |
Böcker & media | 4 % |
Byggvaror | 4 % |