Polycom nordensatsar med kanalveteran

Videoleverantören Polycom ser en våg av video dra fram. När de nyligen anställde en ny nordenchef såg de till att välja en med lång och djup erfarenhet av kanalarbete. Stora utmaningen blir att öka utväxlingen av samarbetet med Microsoft.

ole mygind polycom 1 (2)Han kommer närmast från Acronis och har tidigare ansvarat för Avaya i Norden. Nu ska han lyfta Polycom i rollen som nordenchef. Han heter Ole Mygind och har lång erfarenhet av kanalen och understryker hur viktig den är i arbetet med att få Polycom att lyfta ytterligare. Det handlar främst om att stärka en framskjuten plats på den våg av videokommunikation som drar fram, till stor del tack vare samarbetspartnern Microsoft och plattformen Skype for business.

– Man jobbar mycket mer på distans nu jämfört med tidigare och i och med Skype har människor vant sig vid att använda videokommunikation på ett annat sätt, och det driver efterfrågan på lösningar med hög kvalitet men utan den stora prislapp som området tidigare varit förknippat med, säger Ole.

Total integration med Microsoft

Polycom står av allt att döma redo att möta utvecklingen, möter den redan. De samarbetar sedan fem år tätt med Microsoft och har lösningar som tekniskt är helt integrerade med det som tidigare hette Lync, alltså Skype for business. Alldeles nytt är att också delning av dokument över plattformen går att göra helt utan att användaren märker att en del av kommunikationen går över Polycoms plattform, hävdar Ole.

– Det här samarbetet innebär att vi får en stor mängd Microsoft-partner som ska förstå, sälja och leverera våra lösningar. Det ger oss en ny kanal. Hela ekosystemet runt Microsoft har typiskt sett inte varit starkt på video. Men nu blir video en allt vanligare del av it-lösningar vilket ställer krav på partner att bygga kunskap kring området, säger Ole.

Nischaktörer måste bredda sig

Och det blir en av Polycoms största uppgifter nu – att utbilda den kanalen. Samtidigt, påpekar Ole, som de behöver lyfta sin egen traditionella kanal in i Microsoft-världen.

– Det går inte att vara nischad längre. Som partner måste du bli bredare, ta en större del av kakan.

Om Polycoms kunder tidigare framför allt funnits bland de stora företagen har leverantören under senare år lanserat videolösningar även för mindre företag. Idag gör man betydligt mer än stora videorum och Markus Elgström, med titeln Sales Engineer Manager Nordic, pekar på den senaste produkten som ett exempel, en körklar enhet som innehåller såväl kamera som mikrofon och är tänkt att anslutas ”till vilken tv-skärm som helst”.

– Den kommer att ligga på ungefär 1000 dollar och säljas i Microsofts webbshop, säger han.

Stor potential

Enligt Ole är 3-4 procent av världens alla konferensrum försedda med utrustning för videomöten. Budskapet här är att potentialen för dem – och för sina partner – är väldigt stor.

– Eftersom användare är så vana vid att ha tillgång till video genom sina datorer och plattor blir man väldigt förvånad om man kliver in i ett konferensrum som saknar utrustning för videomöten med 3-4 personer, säger Markus.

Hur möter ni tjänstetrenden i det här?

– Många av våra större partner väljer ju att erbjuda det här som tjänst driftade på sin egen it, ofta som en integrerad del av Office 365. För dem som inte vill eller har möjlighet att själva drifta plattformen för att kunna erbjuda tjänsteleveranser har vi sedan i juni en egen lösning som vi säljer genom distributörer till återförsäljare, säger Ole.

 

Post Comment