Pressa tar in nytt kapital – vill bli Nordens ledande offerttjänst för inköp av IT-produkter

Pressa, en kostnadsfri offerttjänst för inköp av IT-produkter för privata bolag och offentlig sektor, tar in nytt kapital för att utveckla och marknadsföra tjänsten ytterligare med ambitionen att bli den ledande aktören i Norden.

Pressa tar in nytt kapital – vill bli Nordens ledande offerttjänst för inköp av IT-produkter 1
Andreas Jakubowicz, medgrundare till Pressa

Det är andra gången i år som Pressa tar in kapital, nu via bland andra välrenommerade kanadensiska Maropost Ventures. I samband med satsningen lanserar Pressa också sin nya varumärkesidentitet.

”Idag är det alldeles för krångligt att inhandla IT-produkter, oavsett om det gäller privata bolag av olika storlekar eller offentlig sektor. Med Pressa vill vi förändra det genom att effektivisera processen och hjälpa verksamheter att hitta IT-produkter på ett snabbt, tryggt och enkelt sätt. Genom att nu ta in ytterligare kapital kan vi ta nästa steg i vår resa mot att bli den ledande leverantören i Sverige och vidare ut i Norden”, säger Andreas Jakubowicz, medgrundare till Pressa.

Bolaget som bland annat har Lendogrundaren Thomas Hjelm som partner och styrelseordförande, tog i början av 2020 in kapital från ett flertal investerare, däribland Lars Thunell, tidigare koncernchef på SEB och verksam inom Världsbanken, samt Per Axelson, medgrundare Lannebo Fonder.

Nu tar bolaget återigen in kapital från flera investerare där kanadensiska Maropost Ventures är den största, vilket innebär att Pressa får möjlighet att påskynda utveckling, sälj och marknadsföring ytterligare.

”Vi ser en stor potential med Pressa som med en skalbar affärsmodell och ett vasst digitalt erbjudande på riktigt förenklar inköpsprocessen av IT-produkter. Sverige är känt för sina innovationer och det ska bli spännande att vara med och stötta Pressa på deras fortsatta tillväxtresa i Sverige och vidare internationellt”, säger Ross Andrew Paquette, vd på Maropost Ventures.

Pressa riktar sig till både privata bolag och offentliga organisationer som kostnadsfritt vill förenkla sina inköp av IT-produkter. Det är en oberoende offerttjänst som har samlat över 60 av Sveriges ledande IT-leverantörer på ett ställe. Genom att lägga in en förfrågan via Pressa får man som beställare sedan ett flertal offerter att jämföra för att hitta det mest konkurrenskraftiga erbjudandet gällande pris, snabbast leveranstid eller längst betalningsvillkor. Anslutna leverantörer är kontrollerade och kvalitetssäkrade via Creditsafe Sverige AB, för att inköpen alltid ska kunna göras tryggt av passande återförsäljare.

I samband med den nya satsningen lanserar bolaget också en ny varumärkesidentitet som bättre speglar erbjudandet.

”Hela vår affärsidé handlar om att göra det bekvämt och enkelt att göra sina inköp av IT-produkter och vår nya varumärkesidentitet kommunicerar det på ett tydligt och transparent sätt. Vi har också samtidigt gjort vår tjänst ännu mer användarvänlig”, fortsätter Andreas Jakubowicz.