Professorn: ”E-handlare, sluta se logistik som en kostnad”
Hem TRENDER Professorn: ”E-handlare, sluta se logistik som en kostnad”

Professorn: ”E-handlare, sluta se logistik som en kostnad”

Publicerat av: Redaktionen
Professor i logistik, Dag Ericsson

Professor i logistik, Dag Ericsson.

Budskapet var tydligt när professor Dag Ericsson talade om hur e-handeln måste utvecklas, under mässan E-commerce Stockholm som går i Kista den 1 och 2 april.

– Det måste bli enklare! Enklare för användarna och enklare för leverantörerna. Vi har väldigt komplexa system idag. Det handlar inte bara om teknik, utan också om sådant som hur returer går till rent fysiskt, om själva logistikhanteringen, sa Dag Ericsson som är professor i logistik vid Borås Högskola när IT-Kanalen träffade honom efter sin dragning.

Han pekade också på att flexibiliteten måste öka. Kunden behöver kunna byta leveransställen och när varan ska levereras.

– Den delen måste förbättras väldigt mycket, faktiskt. Vi pratar om ’the last mile’, sista delen i kedjan fram till kunden, att den måste bli mycket mer flexibel och erbjuda fler möjligheter.

Vilka hinder står i vägen för den här utvecklingen?
– Vi har byggt upp system som är ganska inflexibla, [de har ofta byggts med inställningen] att one size fits all. Det krävs ett samarbete mellan e-handelsföretagen, deras leverantörer och logistikföretagen.

Först när det börjar ske, säger han, och e-handlare inte ser logistiken som ett nödvändigt ont, som en onödig kostnad utan blir villiga att satsa på den, då kan logistikföretagen leva upp till krav på en helt annan flexibilitet och göra lösningar som är mer kundvänliga.

Hur mycket ligger på e-handlarna själva respektive på logistikbranschen?
– Det är yin och yang, ingen kan lösa det utan den andra. Det har gått ganska långsamt, men en utveckling är på gång. Samverkan är ett av ledorden, det måste till annars fungerar det inte.

Kan du peka på några uppenbara skillnader mellan konsumenthandel och b2b-handel?
– B2B är ju mer utvecklad. Där har vi gått från e-commerce till e-business med en ökad automatisering, ökat utbyte av information som ligger naturligt för företag. Så där har man kommit längre. Men de har fortfarande mycket att lära.

Den sista punkten Dag Ericsson pekar på under vårt korta möte i mässhallen är transparens. Och då menar han inte möjligheten att kunna följa varan i leveranskedjan, utan om att butiker måste bli tydligare med exempelvis vilka fraktkostnader ett köp för med sig.

–  Idag får man ofta reda på det i sista steget, när man ska betala. Så tillkommer det en ganska rejäl summa precis när man ska betala lite som en överraskning. Man vill se leveransvillkor, betalningsvillkor, returvillkor tidigt och på ett lättförståeligt sätt.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00