IT-Profetia anno 2016 – Techdata, Exertis CapTech AB, Epson del 4

2015 har kantats av flera fusioner, både stora och små och under 2016 ser vi framför oss en av tidernas största när Dell köper stora delar av EMC. Men vad är det som vi kommer att minnas när vi summerar 2016? Vi har frågat ett flertal tjänste- och produktleverantörer, distributörer och återförsäljare om deras syn på 2016 som IT år.

Då vi under lång tid har haft kontakt med väldigt många företag så valde vi att dela upp de svar vi fick i tre olika delar där detta således är första delen. Frågorna vi ställde till vart och ett av företagen var hur det ser på följande områden inför 2016;

  • Kanalen
  • Er utveckling och marknad
  • Årets IT-produkt
  • Årets IT-lösning
  • Årets fusion
  • Största Aha-upplevelsen

 

TechData – Fredrik Bolander

Vi upplever att kanalen blir viktigare och viktigare, och att möjligheterna för aktörerna i IT-kanalen är oändliga. Vi märker att det finns ett sug från återförsäljarna att etablera mer långsiktiga och värdeorienterade samarbeten. Vi jobbar mycket med samarbeten processeffektivisering, kostnads- och kompetensmaximering och andra värdeskapande samarbeten vid sidan av vårt pTech-Data-CMYKrodukterbjudande.

Detsamma gäller från leverantörssidan. Det är inte alla tillverkare som kan ha full styrka uppe i det kyliga Norden och här blir kanalen ännu viktigare för att paketera produkter och tjänster och att ta lösningarna ut till kunden på ett tydligt och kompetent sätt. Utifrån detta kommer vi att fortsätta vår positiva tillväxt med offensiva satsningar i områden där vi ser att vår kompetens gör skillnad och där vi har ytterligare marknadsandelar att hämta. 2016 blir ett bra år för Tech Data. Ser vi till produkter så är det en för bred och komplex marknad för att peka på en produkt. Vi kommer se en hel del intressanta områden växa. Digital signage och interaktivitet drivet av lösningar kring LFD kommer växa och där kan till exempel nyheten Microsoft Surface Hub vara en stor drivare. På PC-sidan kommer vi se en hel del nya produkter inom Two-in-One och utväxling av Windows 10. Och sedan vet man ju aldrig vad Apple har på gång i sina lanseringar. Samtidigt ser vi ett ”Internet of things” där vi snarare pratar om kvartalets produkt än om årets produkt. Det går fort just nu! Oavsett vad produkten är så kommer det viktiga vara att vi och våra partners kan få våra kunder att uppleva värdet av att investera i dem. Tar vi dessa tankar till IT-lösningar så är alla former av IT som tjänst, funktion och som en del i molnet. Behovet av säkerhet ökar också då det krävs en annan typ av lösning nu än tidigare. Tydligast syns detta när det gäller molntjänster men även områden som t.ex. mobilitet.

Vi avslutar med den enklaste och svåraste frågan. Årets fusion blir såklart Dell/ EMC. Den är svårslagen utifrån både storlek och vikt. Men i takt med att marknaden konsolideras så finns det säkert någon intressant runt hörnet som vi inte känner till än. Och som Aha-upplevelse hoppas jag på Sveriges EM-Guld i Fotboll!

 

Exertis CapTech AB– Ambjörn Andersson

Kanalen finns där och ser ut som den gör, tror inte det blir en så stor skillnad mot 2015. Vi har ett bra stöd från våra leverantörer där vi tillsammans bearbetar vår marknad tillsammans vilket ger goda resultat med långsiktiga relationer. Vi, Exertis CapTech AB, utvecklas ständigt och gör framsteg inom alla segment vi är aktiva i. Framförallt satsar vi väldigt mycket resurser inom Enterprise där vi ser en enormt stor tillväxt.exertis_press

Två produkter, eller produktgrupper, som vi räknar med kommer att växa under 2016 är dels Chromebooks där skolan spelar en central roll. Dessa är prismässigt intressanta samtidigt som de erbjuder de funktioner som eftersöks. Även gaming produkter kommer att öka en hel del, det är en enorm efterfråga på det och ständigt lanseringar av nyheter från tillverkarna, vilket gör gaming marknaden levande och mycket hoppfull. Vi kan även se att detta område får allt större teckning på olika event världen över, även de som inte har en direkt koppling mot spelmarknaden.
Ser vi till tjänste-lösningar så är detta en svår fråga, men det låter som  en bra Enterprise lösning någonstans där ute och naturligtvis levererad av oss J. Detta för oss över till årets fusion eller uppköp och vem vet, vad som helst kan hända, det är bara att vänta och se kanske är det även denna fusion som kommer att bli årets Aha-upplevelse.

 

Epson – Peter Settling – Channel Sales Manager

Kanalen har stabiliserats efter några år av konkurser, expansioner och minskning av butiker. Den mest turbulenta tiden tycks vara över samtidigt som de större återförsäljarna allt mer tycks ha funnit och accepterat sin position på den svenska marknaden. Med detta sagt så utesluter jag dock inte att den kan hända något som skakar om kanalen under 2016 men jag tror 2016 kommer att fortsätta i samma anda som majoriteten av 2015. Under 2017 kommer det nog hända mer saker som sätter kanalen i gungning igen enligt mina spekulationer…

Epson-logo-vectorVi på Epson har ett spännande år bakom oss med nya innovationer i form av t.ex. EcoTank-konceptet och det kommer att vidareutvecklas även under kommande år. Det har verkligen rört om på marknaden! Fler och fler konsumenter upptäcker det nya konceptet att skriva ut en stor volym utskrifter till väldigt låg kostnad som inte kan jämföras med tidigare skrivare. Sedan har vi också våra nya hemmabioprojektorer i low-end segmentet som har haft en rivstart under Q4 så det ska bli väldigt intressant att se utvecklingen under 2016. Epson som företag storsatsar dessutom och öppnar 4 nya kontor i Europa samt förstärker organisationerna i de flesta länder. Så 2016 ser onekligen väldigt ljust ut för vår del!

Att välja ut produkter är alltid svårt att gissa. Efter att Sonos, mer eller mindre, har ägt marknaden för trådlös musik så har vi sett mer och mer aktörer etablera sig på den här växande marknaden. Detta kommer så klart att fortsätta och i och med detta så kommer slutkunderna också kräva allt mer smidiga och flexibla lösningar till rimliga kostnader. Jag tror att just flexibiltet och upplevelse kommer att vara ledorden så ur vårt perspektiv ser vi såväl smarta glasögon (Epson Moverio BT-200), som blir mer och mer etablerade, samt de lite billigare projektorerna . Båda dessa typer av produkter ger användaren en fantastisk upplevelse till en relativt låg kostnad och svarar för såväl flexibilitet och upplevelse. När det kommer till Epson smarta glasögon så har de under 2015 implementerats i ett flertalet projekt och börjar användas mer praktiskt. Vi har exempel med logistik-/lagerhantering, cancersjukvård mm. Den marknaden kommer bara att fortsätta växa!

Det vore spännande att se om det på riktigt blir fokus på miljön! Baserat på beslut som togs på Klimatkongressen samt att vi lokalt i Sverige pratar mycket om ”Hållbar upphandling”. Jag tror att årets IT-lösning kommer att länkas ihop med det på något sätt. Epson visade upp en produkt som heter PaperLab i Japan för någon månad sen. Det är en produkt som kan göra företag helt egenförsörjande med papper. En produkt som återvinner papper helt enkelt för arbetsplatsen. Riktigt coolt och miljövänligt! Årets IT-produkt kanske?

Att sia om årets Aha-upplevelse ären svår fråga. Här tar min fantasi stopp. Det finns som vanligt en uppsjö med leverantörer som varje år presenterar fantastiska produkter och lösningar men som vi vet så handlar det mer om timing, bra kommunikation till marknaden och bra kanalstrategi för att få en produkt att uppmärksammas och efterfrågas. Blir spännande att se vad det blir för produkt…

 

 

 

Post Comment