MICROSOFT PARTNERDAY 2014 / Microsoft befinner sig som bekant på en resa där den tidigare licensbaserade affärsmodellen skrotas till förmån för teknik och leveranssätt som stödjer moln, mobilitet och ändrade köpmönster hos kunderna. Under Microsoft Partnerday 2014 beskrev de olika aspekter av den förändringen och delade med sig av sin syn på hur partner kan följa med i den. Och vd Jonas Persson tryckte i sitt välkomsttal på att han ser nätverkandet med Microsofts partner som en central del i den här utvecklingen.
– Man blir aldrig starkare än sitt nätverk, sa han. Så det är viktigt för oss att nätverka med er, bygga nya relationer och lyssna på er.
Vi gav oss ut i vimlet för att ta reda på hur leverantörens syn på verkligheten rimmar stämmer med den deras partner har. Och givetvis om leverantörens sätt att vrida om sin strategi är uppskattat.
Den vi träffade på först var Fredrik Berglund, konsultchef på Qbranch. Han såg nöjd ut efter de inledande presentationerna från scenen. Redan dagens första dragning, av analytiker Hans Werner, kände han igen mycket i. Bland annat det att allt mer it köps av verksamheten istället för it-avdelningen hos kunden.
Hur märker du rent konkret av förändringarna mot moln och mobilitet, som Microsoft vrider om sin strategi efter?
– Mobilitet börjar ta fart men det är än så länge mer prat än verklighet skulle jag säga, även om det under det senaste året har ökat kraftigt.
– När det gäller [molntrenden] märker vi dels att intresset kring annan typ av funktionalitet ökar mycket och vi har också märkt en stor skillnad i hur drift och förvaltning framgent ska hanteras. Kunder tittar allt mer på hybridlösningar istället för on-premise-miljöer.
Att trenderna mot moln och mobilitet är starka och tydliga råder det ju ingen tvekan om. Men gör Microsoft på rätt sätt när de anpassar sin modell efter dem?
– Ja, det tror jag. Jag tror exempelvis att de skulle riskera att måla in sig i ett hörn om de inte erbjöd tjänster för alla enheter på marknaden. Och också sättet att sammanföra konsument- med företagssidan, att se att medarbetare inte har en lika tydlig uppdelning mellan arbetsliv och privatliv som tidigare, är också rätt.
– Det är något vi också ser och därför passar Microsofts syn bra in på vår affärsmodell också.
Gör ni själva strategiförändringar specifikt utifrån hur Microsoft ändrar sig?
– Absolut, det har vi gjort. För ungefär ett år sedan gjorde vi ett aktivt val att tydligt satsa på att bli en hybridmolnpartner. Det innebär att halva delen av vår verksamhet som har jobbat med konsulting och hälften av dem som jobbar med sourcinglösningar skiftar över till att tydligare hjälpa våra kunder med hybrida molnlösningar.
Hur skulle Microsoft kunna bli en bättre leverantörspartner?
– Eventuellt att vi skulle kunna få ännu tydligare USP:ar för vårt segment, SMB. Eller kanske snarare lite mer stöd kring storytelling, som Eva Fors [marknadsdirektör Microsoft, reds. anm] precis pratade om i sin keynote.
– Problematiken när det gäller nya sätt att använda tekniken är: vem ska vara först med att göra det? Är jag först i vår bransch kanske man avvaktar. Där hjälper storytelling till att övervinna motståndet.
Läs vad andra partner säger