Den 13 oktober utses Årets SaaS-företag under SaaS Summit 2021 som arrangeras av Breakit.
RaceID är ett av bolagen som är nominerade till titeln där en namnkunnig jury bedömer vinnaren bland annat utifrån affärsmodell, tillväxt, resultat, uppskalningpotential och hur företaget bidrar till en bättre värld.
“Vi är enormt stolta att ha blivit nominerade till Årets SaaS-företag trots att vi haft en period bakom oss som knappast varit gynnsam. Under pandemin har det varit mer eller mindre omöjligt att ha större fysiska sammankomster som är kärnan i motionsloppens verksamhet. Trots detta har vi växt vår verksamhet och även expanderat till över 40 länder, vilket gör att vi nu finns i alla världsdelar förutom Antarktis”, säger VD Erik Sjöbeck.
RaceID är en plattform för motionslopp och loppdeltagare med målet att bli den ledande aktören i sin bransch globalt. Bolagets vision är att få fler att omfamna en aktiv livsstil och att hitta motivationen till detta genom lopp. Förutom att erbjuda lopparrangörer en SaaS-lösning för Event Management skapar också RaceID ett community för världens loppdeltagare. I somras lanserade företaget sin app som ett första steg att skapa denna helt nya digitala upplevelse för världens loppdeltagare.
Innan pandemins inträde i mars 2020 var tillväxten hög och genom att snabbt pivotera till virtuella lopp har RaceID haft möjlighet att fortsätta tillväxten trots en grundaffär som till stora delar gått i träda. Genom att hårt arbete och tydligt fokus har RaceID under pandemin fortsatt att ta marknadsandelar och ser idag en tydlig effekt av sitt arbete. Sedan myndigheter världen över började att lätta på restriktioner har motionsloppen kommit igång igen. Under sommaren har omsättningen av loppregistreringar som gått genom plattformen ökat kraftigt och har redan passerat den totala omsättningen för 2021.
“Vi ser enormt positivt på framtiden och har aldrig haft en så kraftig tillväxttakt som vi har nu. Förutom att vi onboardar större lopp ser vi även en tydlig expansion av lopp i fler länder. Under kommande halvår är vår bedömning att vi ser minst en dubblering av vår omsättning och att vi rent tekniskt kommer att ta flera steg mot att bli världens bästa plattform”, fortsätter Erik Sjöbeck.
Förutom att fortsätta tillväxttakten med fler lopp i tjänsten kommer bolaget även att lansera fler intäktsströmmar som gynnar såväl arrangörer av motionslopp som loppdeltagare. Målet är att kontinuerligt utveckla lösningar som skapar en win-win situation för arrangören och deltagaren där deltagarupplevelsen är i fokus.