Red Bull Racing trimmar Formel 1-teamet med avancerade molnlösningar för dataanalys

Det framgångsrika Formel 1-teamet väljer Oracle Cloud Infrastructure som molnplattform.

Red Bull Racing trimmar Formel 1-teamet med avancerade molnlösningar för dataanalys

Inledande projekt fokuserar på bilarnas prestanda, maskininlärning och dataanalys.

Oracles plattform för kundkontakter ska användas för att ge fans till Red Bull Racing bättre upplevelser och större möjligheter till engagemang.

Red Bull Racing Honda som vunnit Formel 1-VM fyra gånger väljer Oracle som officiell partner för molninfrastruktur. Red Bull kommer att utnyttja möjligheter till maskininlärning, dataanalys och höga prestanda för beräkningar för att optimera hur data används i hela verksamheten. Det gäller allt från stöd under tävlingar, till att dela information med fans över hela världen. De möjligheter som fås med Oracle Cloud Infrastructure (OCI) kommer att stärka teamet ännu mer.

Formel 1 drivs av data, lika mycket som bensin. Teamen är besatta av dataanalyser av minsta tänkbara detaljer, för att få konkurrensfördelar. Det gör att ett partnerskap mellan två ledande teknikföretag som Red Bull och Oracle passar som hand i handske. Det finns en flerårig plan för samarbetet, som inbegriper teknisk verksamhet både på och utanför tävlingsbanorna och att utnyttja de omfattande lösningarna för AI och maskininlärning som finns på Oracle Cloud Infrastructure.

–    Det här är ett oerhört viktigt partnerskap för Red Bull Racing Honda. Oracle har varit i teknikens frontlinje under mer än fyra decennier. Det är en erkänd och pålitlig ledare på databaser och molnteknik, som har tillhandahållit stor funktionalitet, innovation och expertis till många av världens största och mest framgångsrika företag. Det är ett stort steg framåt för vårt team att kunna dra nytta av det. Det kommer att ge resultat inom många områden, från design och konstruktion, till varumärkesbyggande och hur vi interagerar med våra fans, säger Christian Horner, teamchef för Red Bull Racing.

Red Bull Racing behöver en plattform för molninfrastruktur som erbjuder högsta möjliga prestanda, skalbarhet och säker användning. Den unika funktionalitet som fås med Oracle Cloud Infrastructure gör att Red Bull kan utöka sin användning av dataanalys, för att tillgodose ökande och nya behov för teamets tekniker.

–    Det här är ett perfekt samarbete mellan två företag som delar en passion för design, prestanda och att vinna. Red Bull skulle inte ha lyckats vinna flera världsmästerskap för både förare och team under sin relativt korta existens utan att ha testat gränser. På Oracle ser vi fram emot att jobba tillsammans med Red Bull för att upptäcka och skapa nya tekniklösningar som kommer att höja nivån inom Formel 1, säger Ariel Kelman, marknadschef på Oracle.

Red Bull är välkänt för att bry sig om sina fans från hela världen, med hjälp av populärt innehåll och tillfällen till interaktion. Nu kommer man att använda Oracles breda utbud av lösningar för att förbättra kundupplevelser, för att ge fans enkel tillgång till statistik och mätetal, så att de kan förstå mer av det som händer på banan. Det arbetet inbegriper användning av applikationer på plattformen Customer Experience (CX), som Oracle Unity Customer Data Platform, Oracle CloudTwist Loyalty and Engagement och Oracle Responsys Campaign Management. Förhoppningen är att ge en bättre inblick i Formel 1 till fans över hela världen.

–    Vi är glada över att få in en betydelsefull partner som Oracle i Formel 1. Det var absolut nödvändigt för oss att hitta rätt partner för att kunna utnyttja molnteknik och fortsätta tänja på gränserna för vad som är möjligt. Oracles CX Marketing Cloud tillsammans med vår kreativitet kommer att ta oss till nästa nivå i kontakten med våra fans. Våra tekniker ser verkligen fram emot att få använda den uppsättning verktyg som Oracle kan erbjuda för AI och dataanalyser i världsklass, säger Oliver Hughes, marknadschef på Red Bull Racing.