Så blir du piggare framför datorn

Så blir du piggare framför datorn 1Det är många av oss som sitter framför en dator varje dag, oavsett om det handlar om underhållning framför en spännande online poker omgång, eller om du arbetar vid datorn. Vi vet att det är viktigt att ta pauser emellanåt, men oftast hoppar man över dessa. En minskad arbetsförmåga, värk, stelhet och spänningar är oftast något som drabbar de som sitter framför datorn en längre tid. Här tar vi därför upp några tips för att bli piggare framför datorn.

Sänk ljusstyrkan eller aktivera nattläge

Det blå ljuset som datorskärmar, surfplattor och mobiltelefoner utsöndrar, är ett artificiellt ljus som påverkar vår sömn. Ljuset signalerar till hjärnan att det är dags att vara vaken. Sitter du framför datorn under många timmar, speciellt på kvällen, kan det påverka din sömnkvalivé. Det positiva är att många datorer idag, är att det finns möjlighet att aktivera “nattläge”, men det går också bra att sänka ljusstyrkan på skärmen.

Utför små övningar då och då

Att ta pauser är viktigt, men det kan ta en stund att få in dem under arbetsdagen. Har du inte tid att gå ifrån datorn minst fem minuter varje timma, se istället till att sträcka på kroppen när du hämtar en kopp kaffe eller går till skrivaren. Det finns väldigt många olika övningar du kan genomföra för att hålla kroppen i bra skick. Du behöver givetvis inte ställa dig och göra knäböj, men sträcker du på armarna, benen eller rotera nacken, kan det hjälpa mot stelhet och därmed få igång blodcirkulationen i kroppen.

Justera din position

Hur skärmen är placerad i förhållande till din blick, är viktigt att tänka på när det handlar om ergonomi. Din skärm bör vara placerad så att du tittar lite nedåt, men inte för långt ner så att du får ont i din nacke eller rygg. Skulle skärmen vara placerad för högt upp, finns det stor chans att du blir tröttare i ögonen.

Glöm inte bort att dricka vatten

Vatten är viktigt för vår hälsa. Det renar bort toxiner från systemet, ger finare hy och mer energi. Dessutom får du en bra paus när du behöver fylla på vattenglaset eller gå på toa. Skulle du tröttna på kranvatten, kan du alltid byta ut det till kolsyrat vatten eller kanske med en citron- eller gurkskiva i?