Så blir mobilen och sportklockan oumbärliga när du tränar på skidor
Hem NyheterEfter Jobbet Så blir mobilen och sportklockan oumbärliga när du tränar på skidor

Så blir mobilen och sportklockan oumbärliga när du tränar på skidor

Publicerat av: Redaktionen

Snön täcker stora delar av landet men är inte något skäl till att dra ner träningen. För många lockar skidåkning på längden och tvären och båda är perfekta aktiviteter för att krydda vardags-träningen. Och för att hjälpa till passar både mobilen och den smarta sportklockan utmärkt.

Så blir mobilen och sportklockan oumbärliga när du tränar på skidorLängdåkning är säkert det första många tänker på när man vill variera sin träningsmix vintertid. Längdskidåkning är väldigt skonsam och ger bra allroundträning, men som ställer krav på såväl utrustning som åkarens teknik.

För många som ger sig ut i skidspåret så är kanske också lopp som Vasaloppet en drivkraft för att träna. Skidåkning nedför har inte några direkta tävlingar för allmänheten, men kan likväl vara en rolig form av träning för att träna benmuskler och kondition. Och att kombinera de två sporterna fungerar alldeles utmärkt.

För såväl längdåkning som nedförsåkning kan tekniken vara ett stöd. En smart sportklocka som Watch GT2 Pro mäter tid, avstånd, syremättnad och puls med mera. Klockan har också olika program beroende på vilken sport som utövas. Med avancerade mätningsmetoder kan Watch GT2 Pro hjälpa till att analysera hur kroppen mår även efter träning och är därför ett utmärkt redskap när det kommer till att planera återhämtning.

Under träning i längdspåret och i backen är det viktigt att veta vilken puls man har. Pulsen är individuell och är alltså olika från person till person och med en träningsklocka som mäter puls så är det enkelt att mäta såväl vilopuls som maxpuls. Under träningen går det då att utmana sig själv och se hur pulsen förändras i de olika momenten. Skillnaden mellan att träna längdskidåkning och till exempel slalom är att längdskidåkning är så kallad aerob träning där man inte får syrebrist och mjölksyra. Under aerob träning utvinner kroppen energi från framför allt kolhydrater men också fett och man orkar hålla på länge. Kör man slalom så arbetar kroppen med sitt anaeroba system, och då används inte syre utan glukos som bränsle. Ett system som jobbar med explosivitet och korta tidsintervall.

Mobilen har också en viktig roll i samla ihop all data och förutom att ge en översikt även inspiration. Genom Huaweis hälsoapp listas träningsposterna kronologiskt och användaren kan se tempo, förbrukade kalorier, snittpuls, höjdförändringar, aerob träningseffekt, maximal syreupptagnings-förmåga med mera. Med appen Huawei Health kan användaren enkelt hålla koll på samtliga parametrar på vilken enhet som helst, både Android och iOS.

Huaweis mobiler är också väl rustade för kallare väder med handskläge, enhandsläge, batterier som klara ner till minus 35 grader och röststyrning. Med Mate40 Pro kan man be mobilen ta ett fotografi genom att säga ”cheese”.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>