Self-serve-plattformar för digitala annonsköp frodas och segmentet väntas växa med 400 miljarder dollar globalt till 2025.
Techjättarna leder utvecklingen, men allt fler mediehus tar ägandeskap över sitt innehåll och sina annonsintäkter genom att bygga egna plattformar för self-serve-annonsering.
Lisen Zethraeus, CMO på DanAds, siar om hur detta kan rita om kartan för digital annonsering och hur intäktsströmmarna förändras när allt fler små- och medelstora annonsörer oberoende av storlek och annonsbudget kan nå ut.
Det svenska tech-bolaget DanAds erbjuder white-label-plattformar för annonsförsäljning i syhe att göra det möjligt för företag att ta ett större ägandeskap över sitt innehåll och dessutom kapa både mellanhänder och tredjepartsaktörer. Lisen Zethraeus, som är CMO på DanAds och har roller som bl.a. Marketing Director för Mars Inc. i ryggen, menar att vi står inför en revolution på annonsmarknaden.
“Tekniken har ritat om kartan för flera branscher vad gäller self-service, och annonsmarknaden står på tur med nästa stora revolution. Alla områden som kan automatiseras, kommer att automatiseras. På samma sätt som vi slutade betala någon för att tanka bilen åt oss, kommer självbetjäning att bli ett självklart val även för annonsköp. Det digitala marknadsföringslandskapet har länge dominerats av jättar som Facebook och Google, men vi kan se att förändringens vindar blåser för fullt och att allt fler publicister, mediehus och företag numera bygger sina egna plattformar för self-serve-annonsering”, säger Lisen Zethraeus, CMO, DanAds.
De företag och publicister som har tillgång till förstapartsdata och idag bygger sin affär på en digital närvaro, kan med hjälp av self-serve-plattformar kapitalisera på den närvaron genom att låta andra bolag annonsera direkt hos dem. Detta gynnar publicister, mediehus och företag men även annonsörer som tack vare dessa plattformar mer träffsäkert kan nå ut till rätt målgrupper och välja i vilka sammanhang de ska synas.
“Self-serve-annonsering möjliggör inte bara transparens för annonsörer som med tekniken kan välja precis var de ska synas, utan det öppnar även upp annonsutrymmen som tidigare bara har varit möjliga att nå för storbolag med väldigt stora marknadsföringsbudgetar. När annonseringen inte hanteras av de största aktörerna utan av publicisterna själva, demokratiseras även annonsmarknaden på ett sätt som gör det möjligt för små- och medelstora bolag att synas i de största utrymmena. Den här förändringen pekar mot att vi står inför ett maktskihe på den globala annonsmarknaden”, fortsätter Lisen Zethraeus.
Den 6 oktober anordnar DanAds en exklusiv Self-serve Summit i New York med några av världens ledande aktörer inom self-serve-annonsering och med egna kunder som Tripadvisor och Washington Post. Lisen Zethraeus är ansvarig arrangör för evenemanget som syhar till att samla de mest framstående aktörerna inom segmentet för diskussioner och panelsamtal om bland annat self-serve-annonseringens framtid – från förlag och medieägare till byråer och annonsörer.
“Det är hähigt att se hur ett litet, svenskt techbolag tack vare en så pass tydlig målsättning och strategi vuxit och lyckats i annonsmarknadens “premier league”, tillsammans med jättar som Google och Facebook. Att ta sig in på den svåraste marknaden i världen kräver ett stort mod, men också en svårslagen produkt – och DanAds succé är ett bevis på båda delarna”, avslutar Lisen Zethraeus.