Försäljningen av surfplattor backade under årets andra kvartal, medan bärbara datorer ökade, enligt siffror från Canalys.
Det är ett trendbrott. Eller snarare två trendbrott. Dels har försäljningen av plattor allt sedan 2013 års tredje kvartal varit större än bärbara datorer. Nu är förhållandet det omvända. Dels har försäljningen av bärbara backat eller legat still i två år. Nu växer den alltså, vilket också är en slutsats såväl IDC som Gartner har dragit.
När Canalys räknade kom de fram till att det såldes 48,4 miljoner surfplattor under årets andra kvartal. Antal bärbara: 49,1 miljoner. Det rör sig alltså inte om någon avgrundsvid skillnad. Men medan trenden för plattor är nedåtgående pekar kurvan uppåt för bärbara.
Så hur går det för jättarna bland plattor, Apple och Samsung? Well, båda har det tufft även om de tillsammans stod för 46 procent av alla sålda surfplattor under Q2. Canalys pekar på höga prispunkter som Apples främsta utmaning. För Samsungs del handlar det om att hitta avsättning för alla modeller i sin breda portfölj.
Apple sålde 13,3 miljoner Ipad-plattor, medan Samsung fick iväg 8,9 miljoner av sina Tab-enheter.
Den stora utmaningen för samtliga surfplattetillverkare handlar om innovation, konstaterar Canalys. Det är svårt att motivera användare att byta ut sina existerande plattor, eftersom ny teknik sällan innebär någon avgörande skillnad för merparten av användare.