Så påverkas rekryteringsbranschen av AI och maskininlärning

Dagens snabba teknikutveckling påverkar stora delar av samhället. Inte minst inom företagsvärlden har nyttjandet av digital teknik blivit en viktig konkurrensfaktor.

Så påverkas rekryteringsbranschen av AI och maskininlärning 1På senare tid har det pratats mycket om artificiell intelligens (AI), maskininlärning och “Big data”. Det handlar om system som nyttjar data för att utvecklas och hela tiden bli bättre på den aktuella uppgiften. Idag använder företag till exempel digitala robotar för enklare administrativa arbetsuppgifter. Dessutom analyserar de stora mängder data för att underlätta strategiska affärsbeslut.

En bransch där den moderna tekniken verkligen slagit igenom är rekryteringsbranschen. Inom det här området finns stor potential att nyttja tekniken på ett sätt som kommer effektivisera processer och skapa ett mer högkvalitativt resultat. Här kommer vi titta närmare på två trender när gäller hur den moderna, digitala tekniken påverkar rekryteringsbranschen just nu.

AI hjälper till att sålla bland kandidater

En av de mest tidsödande och energikrävande delarna av rekryteringsprocessen är att sålla bland kandidater. Vissa positioner är hett eftertraktade och arbetsgivarna kan överösas av ambitiösa ansökningshandlingar. Hur ska företagen kunna sålla bland alla engagerade och kompetenta kandidater? Traditionellt har det krävts mycket manuellt, mänskligt arbete.

Med hjälp av AI och maskininlärning blir det möjligt att snabbt sålla bland en stor mängd kandidater. En digital robot kan lära sig att tolka innehåll i CV och personliga brev och göra ett första urval bland kandidaterna. Roboten kan ranka kandidater samt bedöma kompetenser och erfarenheter.

En stor fördel är att urvalet inte behöver påverkas av subjektiva, mänskliga faktorer och fördomar i den utsträckning som lätt blir fallet om allt arbete ska ske manuellt. Med hjälp av maskininlärning och mänsklig interaktion kan systemet kontinuerligt blir smartare.

Samtidigt kommer förmodligen människor alltid behöva mata in data som ligger till grund för robotens sållning. Alternativt kommer roboten behöva använda sig av historiska data för att göra urvalet. Dessa historiska data kanske inte alltid är relevanta för den aktuella rekryteringen. Med ny teknik kommer nya utmaningar – en av dessa kan vara att mata systemet med rätt data eller göra rätt inställningar för att få ett önskat resultat.

Chatbots som sköter intervjuerna

Det finns fler AI-verktyg som börjar ta sig in på marknaden. Ett exempel är chatbots som fungerar som assistenter vid rekryteringar. De använder AI för att effektivisera rekryterarens arbete när det gäller urvalsprocess och kommunikation med kandidaten. Även här är en av fördelarna att urvalsprocessen blir mer objektiv. Chatboten klarar – till skillnad från en människa – att fokusera enbart på kompetens. Chatboten kan analysera data samtidigt som den “pratar” med kandidaten.

Det finns exempel på robotar som genomför hela intervjuer. Ett antal frågor matas in i förväg och roboten väljer själv bland frågorna beroende på hur kandidaten svarar. Allt spelas in och chatboten analyserar svaren, läser av ansiktsuttryck och jämför resultatet med andra framgångsrika personer på företaget. Chatboten bygger på AI och maskininlärning, vilket gör att den “lär sig” snabbt och blir smartare för varje fråga och intervju

Såhär kan framtiden tänkas se ut

Att AI och maskininlärning har tagit steget in i rekryteringsbranschen är det ingen tvekan om. Ingen vet hur tekniken kommer att utvecklas i framtiden, men frågan är om den inte kommer att innebär en revolution för hur rekryteringar kan gå till. Mänskligt, manuellt och tidskrävande arbete kan minimeras. Samtidigt blir det möjligt att göra rekryteringsprocessen mer objektiv, vilket skapar ett mer rättvist urval.

För alla som jobbar inom rekryteringsbranschen är det hög tid att börja titta närmare på hur AI och maskininlärning kan bidra till den egna verksamheten. Förmodligen kommer tekniken att förändra rekryteringsprocessen i grunden.