Så tycker partner om satsande Sophos

Den 5 maj bjöd Sophos in sina partner till frukost. Vi var där och frågade vad de gillar och ogillar hos leverantören. Skarpt fokus, hög tillgänglighet och enkelhet var tre aspekter som stod ut på plussidan.

Fredrik Jubran, Sophos nordenchef.
Fredrik Jubran, Sophos nordenchef.

Ett 20-tal hade hörsammat inbjudan till storsatsande Sophos partnerfrukost på Stallmästaregården i Stockholm den 5 maj. Nordenchefen Fredrik Jubran inledde med en föredömligt kort presentation av bolaget och deras erbjudanden. De mer teknikinriktade fick sitt lystmäte när Per Söderqvist tog över framme vid podiet och dök ner en bit i leverantörens tre områden brandväggar, mobilhantering (MDM) och kryptering.

Vi var där och passade på att prata med partner, bland annat om Sophos satsning på såväl utveckling som organisation.

Åke Ericsson, Extended Ångström Data.
Åke Ericsson, Extended Ångström Data.

Åke Ericsson, Extended Ångström Data

”Bra att de är helt fokuserade på it-säkerhet”

Åke Eriksson från systemintegratören Extended Ångström data ser fram emot vad satsningen i Sverige och Norden ska ge. Han vill inte säga så mycket mer om det än att ”de är helt rätt ute med nyrekryteringen av fyra personer”. Ett av skälen till att han är försiktig med sådana uttalanden är helt enkelt att EÅ Data bara har arbetat med Sophossedan december.

Vilka är de främsta styrkorna hos leverantören?

– Det ena är att de ger snabba, kunniga svar eftersom de är helt fokuserade på it-säkerhet. Det underlättar för oss som partner.

– Den andra stora fördelen för oss är faktiskt enkelheten, som Fredrik [Jubran, nordenchef Sophos] lyfte fram tidigare här. Administration är en väldigt stor kostnadspost för it-organisationer idag och kan du minska den ger ju det resultat direkt på bottenraden.

Vad skulle du helst se att Sophos blev bättre på?
– Att de jobbar mer med marknadsföring så att medvetenheten kring dem ute hos kunderna ökar.

Göran Lindblom och Johan Andersson, Midroc Security.
Göran Lindblom och Johan Andersson, Midroc Security.

Göran Lindblom och Johan Andersson, Midroc Security

”De har färdiga lösningar för det vi behöver”

Göran Lindblom och Johan Andersson från Midroc Security är på sitt första Sophos-event. De började arbeta med leverantören för bara ett par månader sedan.

– Vår corebusiness är säkerhetssystem och vi har precis börjat jobba med Sophos, främst för lösningar för nätverkssäkerhet, säger Göran.

Varför valde ni Sophos?
– En stor del har att göra med enkelheten och att de har färdiga lösningar för det vi behöver.

Kollegan Johan Andersson berättar att de givetvis löpande tittar på och utvärderar lösningar från en mängd leverantörer. Dessutom arbetar de dagligdags med andra it-säkerhetsleverantörer, eftersom de ”måste anpassa sig till vad som finns hos kunderna”.

Båda avböjer att svara på frågan om hur Sophos är som partner eftersom de inte har arbetat med dem särskilt länge, men det framgår att de i vart fall inte är missnöjda.

– Vi tittar redan på att utveckla flera större kundprojekt med dem, säger Johan.

Johan Nordström, Charger.
Johan Nordström, Charger.

Johan Nordström, Charger

”Vi lär få snabbare feedback kring priser”

Sophos expansion välkomnas av Johan Nordström på Charger. De har jobbat med Sophos i mer än tio år kring antivirus. Brandväggar har varit med så länge Sophos haft dem i sitt erbjudande, sedan förvärvet av Astaro 2011.

– I och med förstärkningen av säljorganisationen lär vi bland annat få snabbare feedback på priser för lösningar. Det är ju en diskussion utifrån hur projektet ser ut och vad som ska ingå. Den kommer nog gå fortare nu, säger Johan.

Hur skulle du beskriva Sophos som partner?

– Väldigt hjälpsamma och tillgängliga. Jag har ju bra kontakt med Per Söderqvist [på Sophos i Sverige] men får också alltid bra hjälp om jag behöver ringar supporten i England eller Australien, säger han.

Och uppenbarligen är han nöjd med leverantören. Han hävdar i vart fall att han inte kan komma på något område där de skulle behöva bli starkare.

Post Comment