Salesforce lanserar EINSTEIN – Artificiell intelligens för alla!

IT-kanalen var inbjudna till en telefonkonferens med journalister från hela världen där vi blev informera de om nyheten.

Den nya tjänsten bygger in avancerad Al-funktionalitet i Salesforce-plattformen, så att alla användare kan leverera mer personliga och förutsägande kundupplevelser. Einstein gör det även möjligt för användarena att bygga Al-appar som blir smartare för varje kontakttillfälle. Detta med hjälp av klick eller kod.

Marc Benioff IT-Kanalen.se
Salesforce CEO, Marc Benioff

Den tekniska kompetens och infrastruktur som krävs för att utveckla Al-tjänster är utom räckhåll för de flesta företagen. Olika och stora datamängder måste sammanföras vilket i sig behöver stora utvecklingsresurser. Specialiserade produktiva modeller måste byggas för att utvinna värdefull data och lära sig av den och då krävs det specialkunskap inom datavetenskap. Sen krävs det infrastruktur och utvecklarstöd för att upprätthålla dessa modeller och hålla processerna igång. Det krävs även ytterligare komplexa integrationer för att leverera rätt resultat till användarna, på ett sätt som är anpassat till deras verksamhet.

Med den nya tjänsten Salesforce Einstein kommer Al-funktionalitet byggas in i varje Salesforce Cloud. Einstein drar nytta av alla data i Salesforce kunddata, aktivitetsdata från Chatter, e-post, kalender och e-handel, sociala inlägg som tweets och bilder, och även IoT-kommunikation, för att träna på förutsägande modeller. Eftersom Salesforce har miljontals användare som skriver in information varje dag, är företaget unikt positionerat att leverera de bästa modellerna för branscher som försäljning, service, marknadsföring, handel och liknande.

Oavsett bransch så kan företagen nu bli bättre på sin kundkommunikation och uppföljning.

– I Salesforce Einstein levererar vi världens smartaste CRM-system. Einstein är nu varje kunds vetenskapsman, vilket gör det enkelt för alla att dra nytta av förstklassig Al-funktionalitet anpassa till deras verksamhet, säger Marc Benioff, vd för Salesforce.

En av de sista frågorna under konferensen var hur företagen kan få hjälp med den nya tjänsten och vi fick veta att en servicetjänst är under utveckling.

– Vi vill att företagen ska ha tillgång till bra tekniker och bra support.

Post Comment