Salesforce stödjer svenska startup-bolag i Almedalen

Salesforce är ett företag med ett stort engagemang för startups och innovationsdriven teknologi – både i Sverige och utomlands.

Företaget är i år partner i Techarenan i Almedalen och stödjer Serendipity Challenge, nordens främsta innovationstävling för startups och tillväxtbolag.

Salesforce tillhandahåller världens främsta CRM­-plattform med molnbaserade applikationer för försäljning, kundtjänst, e­handel och marknadsföring och har en lång historia av att stödja innovationsbolag att växa. Företaget har även via Salesforce Ventures en gedigen historia som investerare i framtidsbolag inte minst genom den nya europeiska investeringsfonden Europe Trailblazer Fund.

– Det är just därför vi kanske är lite extra stolta över att vi i år får lov att vara huvudpartner till Techarenan, en av Sveriges viktigaste mötesplatser för alla oss som brinner för entreprenörskap och innovation, säger Baman Motivala, VP ISV EMEA och tidigare Nordenchef.

– Genom att medverka i Techarenan får vi träffa Nordens bästa framtidsbolag. Detta ger oss inte bara nya spännande insikter om hur framtiden kommer att se ut. Dessa företag tänker annorlunda och bygger affärer inom nya och tidigare okända marknader, något som vi behöver ta till oss och ta tillbaka i vår organisation, förklarar Baman Motivala.

Techarenan har samlat några av de mest innovativa företagen som går att finna i Norden just nu. Företag som tar sig an problem på nya sätt och som kommer att lösa många av de globala utmaningarna vi står för idag. Bland annat medverkar Chooose som på ett nytt sätt handlar med utsläppsrättigheter i Europa och Matsmart som säljer mat som annars skulle slängas genom att sälja felmärkta eller utgående varor.

– Vi ser en tydlig trend i att entreprenörerna har tagit en allt offensivare position som opinionsbildare och vill driva förändring. Genom att skapa en arena som knyter samman snabbväxande framtidsbolag med innovativa globala aktörer som Salesforce är vår ambition att bidra till att bygga nya värden genom kunskapsutbyte, nya samarbeten och affärer, säger Richard Waller vd Techarenan, Serendipity Challenge.