Proact har fått i uppdrag av Samhall att stödja företagets övergång från egna mailservrar till molnplattformen Office 365.
Genom tjänsten Proactive 365 får Samhall även information och rådgivning från Proacts specialister som underlättar det löpande arbetet med anpassning och uppdatering av Office 365-miljön.
Projektet för att införa Office 365 på Samhall omfattade flera månader. Installationen gjordes till att börja med i mindre steg, med tester och pilotprojekt för olika grupper av användare. Målet har varit att de 3 000 användarna och trafiken med 60 000 meddelanden per dygn inte skulle påverkas.
Proact har tidigare under flera år ansvarat för driften av Samhalls mailservrar och har medverkat i arbetet med att utforma och driftsätta den nya IT-miljön.
– De har varit goda rådgivare och har hjälpt oss bygga en standardiserad miljö, där vi nu lägger så mycket som möjligt i molnet, säger Odd Ingvarsson, chef för IT-infrastruktur på Samhall.
Samhalls drivkrafter för att välja Office 365 handlar både om ekonomi och funktionalitet.
Ett motiv är att både mail och andra IT-tjänster blir mer lättåtkomliga i molnet. Bara en mindre del av Samhalls 24 000 anställda är datoranvändare. Med stöd av Office 365 och mobilapparna som ingår i tjänsten är siktet nu inställt på att ge alla medarbetare tillgång till Samhall.se med egna användarkonton.
– För Proact har det alltid varit centralt att kombinera vår roll som IT-rådgivare med den som leverantör. Det är så vi skapar ett mervärde som blir allt viktigare i en tid när många kunder står inför avgörande och komplexa beslut kring sin molnstrategi. Vårt engagemang för Samhall och deras migreringsprojekt visar hur Proacts erbjudande utvecklas i takt med marknaden och kundernas behov, säger Anders Lerjestam, Managing Director på Proact MCS AB i Sverige.
Videomöten används sedan länge i stor skala inom Samhall. Genom att gå över till Skype för företag, som ingår i Office 365, får man en mer lättillgänglig och ekonomisk videolösning. Även Microsoft Teams, en Office 365-app som stödjer gruppkonversationer genom chatt och möten, kommer att användas.
Med Office 365-plattformen och tillhörande appar kommer nyheter och uppdateringar hela tiden i en jämn ström. Det krävs det ett aktivt arbete av systemansvariga för att ta till sig ny information och effektivt hantera alla uppdateringar av programvaran.
Samhall har löst detta genom en tjänst från Proact, kallad Proactive 365. Proacts specialister sammanställer och presenterar nyheterna i molnplattformen, genom löpande information och på möten som hålls månadsvis. Där går man även igenom hur Samhall utnyttjar Office 365.
– Tjänsten är en bekvämlighet som sparar mycket tid när vi slipper söka informationen själva, samtidigt som vi inte riskerar att missa någon viktig nyhet i tjänsten, säger Odd Ingvarsson.