SAP ger en helt ny digital upplevelse

SAP planerar att ge alla golffantaster en riktigt banbrytande digital golfupplevelse under Solheim Cup 2015 som hålls på golfklubben St. Leon-Rot i Tyskland mellan den 18 och 20 september. SAP lanserar den officiella mobilappen Solheim Cup 2015 som kommer att ge realtidsinformation om spelet och deltagarna med hjälp av SAP HANA. Tidigare har SAP varit teknikpartner i liknande projekt inom fotboll, basket, ishockey och segling – satsningar som alla varit mycket lyckade.

sap

Med appen kan fansen följa turnén i realtid med alla detaljer om matcher och poäng, förhandstippningar, detaljerade platsbeskrivningar, team- och spelarprofiler. Alltsammans enkelt och interaktivt presenterat via en enda visuellt avancerad app. Mobilappen kommer att hålla golffansen informerade, underhållna och delaktiga på ett helt nytt sätt under hela den tredagarsturnering där Europas bästa kvinnliga golfspelare möter de tolv högst rankade damspelarna från USA.

Som officiell teknikpartner i en av de mest prestigefyllda damgolftävlingarna kommer SAP också att erbjuda realtidsinformation för alla åskådare som följer tävlingen via tv. Med förbättrad grafik kan man visa bollens rörelser genom luften, avstånd mellan boll och hål och vindförhållanden – bilder som kommer att ge publiken en upplevelse utöver det vanliga. Detaljerade jämförelser mellan spelarna under turneringen kommer att höja ribban för åskådarvänliga analyser i golfvärlden.

Alla golffantaster som är på plats får också en upplevelse av hur big data fungerar i praktiken och kan se hur nästa generations analysverktyg fungerar genom att delta i demon “Longest Drive”. Den interaktiva demon visar hur information från olika bärbara enheter samlas in tillsammans med resultat från sensorer som mäter avstånd, kraft och effektivitet – och hur all denna data genererar information som ger helt nya insikter i spelet. Över hundratusen besökare och fans beräknas komma till Solheim Cup 2015.

Mobilappen ”Solheim Cup 2015” kan laddas ned från iTunes eller Google Play Store.

Realtidsinformation engagerar fansen på ett nytt sätt

Som teknikpartner på Solheim Cup kan SAP bidra med att engagera fansen i ytterligare en sport och ge dem en bättre upplevelse. Tidigare har SAP varit involverat i liknande partnerprojekt inom fotboll, basket, ishockey och segling. Inom segelsporten har SAP revolutionerat upplevelsen av extremsegling och i förra årets FIFA-kupp var man tolfte man på plan som hjälpte Tysklands landslag att vinna guld med Match Insights-lösningen.

I Norden har SAP tekniksponsorsamarbeten med de svenska, norska och danska seglingssällskapen.

Analyslösningarna från SAP, t.ex. SAP Predictive Analytics och SAP BusinessObjects ser till att all information är ständigt tillgänglig. Därför kommer de att vara basen för CFG:s nya informationsstruktur. Genom att kunna analysera och simulera all data – från försäljning av biljetter till kringprodukter – kan man fatta beslut snabbare och på bättre grunder. 

 

Post Comment